Makan Makanan Ini Sebelum Tidur




Masalah tidur malam atau lebih dikenali dengan nama insomnia sering dihadapi oleh semua lapisan masyarakat terutamanya golongan remaja. Terdapat banyak faktor yang menjadi punca kepada masalah ini. Antaranya adalah disebabkan mengamalkan pemakanan yang tidak sihat. Jadi apakah makanan yang mungkin dapat membantu anda mengatasi masalah ini?

Roti - Makanan yang berkabohidrat kompleks seperti roti, bijirin gandum, dan oat membantu meningkatkan kadar hormon serotonin yang berfungsi untuk melambatkan aktiviti saraf, menenangkan otak dan merehatkan seluruh badan. Ini secara tidak langsung akan membantu mempercepatkan proses tidur seseorang kerana berasa seluruh anggota badan berada dalam keadaan selesa. Anda dinasihatkan untuk memakan sekurang-kurangnya 1 keping roti sebelum tidur.

Teh/Susu - Pernahkah anda melihat seseorang akan meminum segelas susu atau secawan teh terlebih dahulu sebelum masuk tidur? Ia sebenarnya membantu anda mengatasi masalah tidur malam yang mungkin anda alami. Ini kerana bukti saintifik menunjukkan bahawa kedua-dua minuman tersebut membantu untuk menghasilkan rasa tenang atau relax terhadap tubuh badan anda.

Cheese/Keju - Sekiranya anda berada di dalam keadaan yang terlalu lapar atau terlalu kenyang. ia sebenarnya memberi masalah terhadap tidur malam anda. Dengan memakan sekeping cheese sebelum tidur sudah cukup untuk membuatkan tubuh anda berada dalam keadaaan selesa. Ia kerana makanan ini mengandungi protein yang secukupnya untuk anda tidur dan juga amat cepat untuk dihadamkan.

0 Response to "Makan Makanan Ini Sebelum Tidur"

Post a Comment

Jom Follow

Site Info

Recent Comments Widget