Petua Mengawal Perasaan Cemburu Gila!




Pertama
Apabila dirasuk perasaan cemburu, berfikirlah secara rasional dan matang. Apakah cemburu yang timbul itu adil terhadap pasangan anda? Jangan sesekali membenarkan fikiran anda merayau dan berfikir tentang perkara-perkara yang akan menambah burukkan emosi cemburu anda.

Sebagai contohnya, pasangan kekasih berjanji untuk berjumpa anda pada pukul 7 malam tetapi dia sms mengatakan akan lewat 2 jam kerana terpaksa menghabiskan kerja. Anda tahu kekasih anda terpaksa bekerja dengan seorang eksekutif wanita yang cantik dan belum berkahwin. 

Apabila diberitahu, anda akan dihujani dengan perasaan yang selalunya tidak masuk akal, lantas perasaan cemburu menjadi lebih membuak-buak. Perasaan anda yang pertama, mungkin kekasih anda tertarik kepada wanita ini dan oleh itu ingin menghabiskan masa bersamanya berbanding dengan anda. 

Perasaan kedua, kekasih anda tidak bekerja lebih masa sebaliknya keluar dengan wanita ini kerana wanita ini lebih menarik daripada anda. 

Perasaan ketiga, kekasih anda akan bersama dengan wanita ini di pejabat dan macam-macam boleh berlaku. Hentikan! Jika begini cara anda berfikir, anda membenarkan fikiran anda dikawal emosi dan setiap kali anda mengagak apa yang mungkin berlaku, hati terasa ingin pecah kerana cemburu.

Kedua
Untuk mengawal emosi dengan fikiran, anda perlu berfikir begini. Ketika menerima sms daripada si teman, yakinkan diri anda dia seorang yang bertanggungjawab dan kuat bekerja untuk kebaikan anda berdua di hari muka. 

Balaslah sms beliau dengan mengatakan bahawa anda faham keadaannya dan akan menunggu tetapi jangan terlalu lambat. Batalkan temu janji dan harap-harap dapat bertemu lain kali kerana tidak bagus untuk menekankan teman yang sedang bekerja. Jadi dengan berfikiran positif, cemburu akan dapat diatasi dan teman anda akan lebih menyayangi kerana anda memahami. 

Seandainya terbukti pasangan anda menipu anda, sekurang-kurangnya anda telah mempercayainya dan segala pembohongan biar dia tanggung seorang.

Ketiga
Ingatlah, di dalam sesuatu perhubungan, cemburu itu amat bahaya. Pandai-pandailah bermain cemburu, jangan sampai merosakkan perhubungan anda berdua.

“Cemburu itu perlu, tetapi ia juga boleh jadi sebutir peluru.”



Tak kan BACA jer KOMEN la Sikit..!!!

0 Response to "Petua Mengawal Perasaan Cemburu Gila!"

Post a Comment

Jom Follow

Blog Terbaik

Follow on NetworkedBlogs