Inilah Musuh Manusia Yang Sebenarnya



Bismillaahirrahmaanirrahiim

1. Rasa Marah

Rasa gejolak yang datang dari diri sendiri terhadap lingkungan. Coba bersabar dan kendalikan, kadang tidak semua yang kita inginkan bisa terwujud. Cara mengendalikan : Tarik nafas dalam-dalam lewat hidung lalu hembuskan perlahan melalui mulut, lakukan secara teratur sampai timbul rasa lega. kalo belum kunjung reda, coba lampiaskan kemarahan melalui tulisan di atas kertas.

2. Takut

Perasaan yang timbul apabila kita merasa tidak mampu menghadapi sesuatu peristiwa yang terjadi. Sugesti yang seakan-akan membisikkan kita bahwa sesuatu yang buruk akan terjadi, padahal kenyataannya belum tentu seperti itu. Cara mengendalikan : Berpikir positif dan bayangkan bahwa semua akan berjalan dengan baik dan menghasilkan sesuatu yang memuaskan.

3. Kikir/Pelit/Bakhil

Rasa susah memberikan sesuatu pada orang lain. Rezeki sudah ada yang mengatur, jadi kita tidak mungkin rugi memberikan sebagian milik kita, bahkan dengan memberikan sesuatu kepada orang lain, mungkin ada balasan yang lebih berharga dari sesuatu yang kita berikan kepada orang lain. Cara mengendalikan : Lihat dari sisi hati nurani kita, tapi jangan mudah tertipu oleh penampilan orang lain.

4. Ragu

Bimbang atau bingung atau tidak ada suatu tekad yang bulat untuk melakukan sesuatu. Hidup adalah pilihan, tetapi dalam memilih harus dipikirkan terlebih dahulu. Salah dalam memilih dapat mengakibatkan suatu penyesalan. Cara mengendalikan : Pilih baik atau buruknya dengan pikir panjang.

5. Takabur

Rasa yang menganggap kesuksesan suatu bidang hanya karena usaha sendiri. Manusia adalah mahluk sosial yang saling membutuhkan satu sama lain. Dan tidak akan mungkin bisa hidup sendiri tanpa bantuan. Cara mengendalikan : Bersyukur dengan hasil yang sudah dicapai bukan karena diri sendiri tapi dengan bantuan orang lain juga.

6. Buruk Sangka

Memandang seseorang dari sisi negatifnya saja walaupun hal itu belum tentu benar. Berpikir negatif bisa menyebabkan kebencian walaupun kenyataannya tidak seperti hal yang dipikirkan. Yang parahnya, terkadang persangkaan kita tiada berdasar dan tidak beralasan. Memang semata-mata sifat kita suka curiga dan penuh sangka kepada orang lain, lalu kita membiarkan pikiran tersebut bersemayam di dalam hati. Bahkan kita membicarakan serta menyampaikannya kepada orang lain dan dapat menyebabkan fitnah. Setiap orang memiliki kelebihan dan kekurangan masing-masing yang berbeda-beda. Cara mengendalikan : Jangan berpikir kita orang yang sempurna dan banyak mengingat kebaikan seseorang.

7. Malas

Tidak suka bekerja atau tidak ada keinginan melakukan sesuatu hal. Waktu itu gratis, tapi sangat berharga. Kamu tidak akan dapat memiliki, tapi dapat memanfaatkannya. Kamu tidak dapat menyimpan, tapi dapat menghabiskannya. Sekali kehilangan, kamu tidak akan bisa mendapatkannya kembali. Cara mengendalikan : Lakukan sesuatu yang berguna. Buat rencana dan tujuan hidup agar kita memiliki motivasi dan semangat dalam melakukan suatu hal.

8. Iri/Cemburu

Orang yang kurang senang melihat orang lain beruntung. Rezeki setiap orang berbeda-beda, mungkin di bidang yang satu, orang lain lebih beruntung, coba di bidang lain mungkin kita bisa lebih unggul. Cara mengendalikan : Jika orang lain sukses dalam suatu bidang, jadikan motivasi buat kita untuk berusaha lebih baik mungkin di bidang lain kita bisa lebih sukses.

9. Sombong

Merasa superior, tinggi hati, angkuh, congkak, paling hebat dan ingin dipuji oleh orang lain. Diatas awan masih ada langit. Orang yang seperti ini kadang dijauhi dan dibenci orang lain. Cara mengendalikan : jangan merasa kita lebih baik dari orang lain, bersikaplah rendah hati dan santun.

10. Ceroboh/Pelupa

Kurang hati-hati dan kurang teliti dalam melakukan sesuatu dan selalu ada suatu kekeliruan atau kesalahan. Merepotkan dan merugikan diri sendiri dan orang lain. Cara mengendalikan : Teliti dan selalu periksa atau memastikan dalam bertindak apakah sudah benar atau belum. Konsentrasi. Bawa catatan.

11. Putus Asa

Mudah menyerah dan pabila mengalami kegagalan seolah-olah sudah tidak ada harapan lagi baik untuk masa depannya. Kegagalan adalah kesuksesan yang tertunda. Orang yang sukses pasti mengalami gagal. Cara mengendalikan : Berusaha dengan baik walaupun gagal, jangan menyerah dan tidak mengulangi kesalahan yang sama.

Jual Ikan di Muka Buku



Samsuri bersama isterinya menjalankan jualan ikan di hadapan rumah sebagai sumber pendapatan sampingan keluarga.

MERSING - Seorang nelayan dari Kampung Makam, di sini, menyambut baik cadangan dan saranan majikannya untuk menjual ikan di hadapan rumahnya bagi menambah pendapatan.

Samsuri Ismail, 35, berkata, dia tidak sangka pujukan majikannya itu akhirnya menjadi sumber penambahan pendapatan buat dirinya bagi menampung keluarga tersayang.

Menurutnya, perniagaan yang dijalankan atas bantuan isterinya itu kini mendapat sambutan amat menggalakkan daripada penduduk sekitar kawasan kediamannya.

“Perniagaan menjual ikan ini adalah pendapatan sampingan bagi kami sekeluarga. Semua modal dikeluarkan majikan dan saya hanya menjalankannya.

“Dalam sehari, saya boleh meraih pendapatan sebanyak RM700 hingga RM800 termasuk modal dengan hasil jualan ikan ini,” katanya kepada Sinar Harian, di sini, semalam.

Samsuri berkata, dia akan mendapatkan bekalan ikan daripada majikannya dan rakan nelayan lain setiap hari.

Menurutnya, walaupun baru dua bulan dibuka, mereka sudah mempunyai pelanggan tetap.

“Alhamdulillah, jualan semakin meningkat atas bantuan rakan yang memperkenalkan perniagaan ini ke laman sosial Facebook,” katanya.

Menurutnya, orang ramai boleh mendapatkan pelbagai jenis ikan tanpa perlu ke pasar, namun semua ikan segar yang dijualnya itu bergantung kepada keadaan cuaca semasa.

Jelasnya, oleh kerana keadaan cuaca yang kurang memuaskan dan tidak menentu pada musim tengkujuh, bekalan ikan amat sukar didapati.

“Antara jenis ikan yang dijual di sini adalah ikan cencaru, selar, kembong dan pari. Istimewanya, kami menawarkan harga yang berpatutan kepada pelanggan,” katanya. - Sinarharian

Jiwang Bagaimana Untuk Menyayangi Pasangan Anda


Jika anda memiliki seseorang, terimalah seadanya. Janganlah anda terlalu mengaguminya dan jangan menganggapnya begitu istimewa. Anggaplah dia manusia biasa. 

Apabila sekali dia melakukan kesilapan, bukan mudah bagi anda untuk menerimanya. Akhirnya anda kecewa dan meninggalkannya. Sedangkan jika anda memaafkannya, boleh jadi hubungan anda akan terus hingga ke akhir hayat. -ePetua

Pelakon Filem Agama Murtad Kerana Buaian Cinta


Betullah pepatah melayu kata bahawa cinta tu buta.. Buktinya, sorang pelakon wanita cantik yang pernah membintangi sebuah filem agama, MURTAD kerana cinta..

Korang kenal tak dengan nama Rianti Cartwright? Tak kenal ye? Kalau gua sebut nama Aisyah dalam filem 'Ayat-ayat Cinta'? Korang kenal tak?

Pelakon cantik tu diberitakan dah murtad apabila memilih untuk berkahwin dengan seorang lelaki Kristian.. Dia memilih untuk gadaikan pegangan agama dia semata-mata kerana cinta..

Ketika ditemubual oleh media Indonesia tentang status agamanya, pelakon tersebut menjawab.., “Bagi saya, ada yang boleh dikongsi bersama dan ada yang tidak boleh.”

Rianti bagaimanapun berkata dia bahagia setelah menjadi isteri kepada Alfonso Nainggolan atau Cas, selepas berkahwin pada 17 September lalu di Gereja Old St Patrick, New York, Amerika Syarikat.

“Saya sekarang amat bahagia,” kata aktres berusia 28 tahun itu.

Perghh!!! Hebatkan penangan cinta ni beb.. Manusia sanggup buat apa saja demi cinta tanpa sedar bahawa cinta tu sebenarnya tak kemana..

Dorang tu tak sedar, tanpa akal yang waras, cinta tu sebenarnya hanyalah rubbish!!

Artikel Asal

PTPTN: 13,900 bayar sekali gus, nikmati diskaun 20%



KUALA LUMPUR - Seramai 13,900 peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) tampil menyelesaikan pinjaman pembiayaan pendidikan PTPTN bagi menikmati tawaran diskaun sebanyak 20 peratus seperti diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Pengerusi PTPTN Datuk Ismail Mohamed Said berkata jumlah tersebut direkodkan bagi tempoh 1 Oktober sehingga 15 Disember lepas melibatkan jumlah pembiayaan sebanyak RM47.94 juta manakala jumlah bayaran balik yang diterima adalah RM38.36 juta.

Katanya, jumlah diskaun pengurangan bayaran balik adalah sebanyak RM9.59 juta itu dianggap sebagai hadiah kepada peminjam PTPTN serta galakan supaya peminjam tampil membuat pembayaran.

"Diskaun 20 peratus itu diberikan kepada peminjam yang menyelesaikan hutang secara sekali gus dalam tempoh 1 Oktober 2012 hingga 30 September 2013," katanya kepada Bernama di sini, hari ini.

Ismail berkata daripada 13,900 peminjam yang membuat bayaran balik secara sekali gus itu, seramai 629 merupakan peminjam yang telah disenarai hitam dengan jumlah pembiayaan pendidikan sebanyak RM4.07 juta.

"PTPTN sebelum ini telah mengumumkan bahawa golongan ini layak menikmati diskaun 20 peratus sebagai satu langkah realistik yang membuka ruang kepada mereka untuk melunaskan pinjaman," katanya.

Beliau berkata PTPTN turut memberikan diskaun sebanyak 10 peratus kepada peminjam yang membuat ansuran bayaran balik mengikut jadual bayaran balik yang ditetapkan PTPTN iaitu selama 12 bulan berturut-turut atau 12 bulan ke hadapan bermula 1 Oktober lepas.

Dalam Belanjawan 2013 yang dibentangkan September lepas, Perdana Menteri mengumumkan diskaun 20 peratus bagi mereka yang membayar jumlah pinjaman
tertunggak sepenuhnya sebelum 30 Sept tahun depan.

Mereka yang gagal membayar selepas tarikh akhir tetapi telah berusaha membayar pinjaman mereka pada masanya untuk tempoh 12 bulan juga layak mendapat diskaun 10 peratus.

Tambah beliau, selaras dengan pengumuman Belanjawan 2013 juga, PTPTN memberi kelonggaran pertukaran ujrah sehingga hujung bulan ini kepada semua peminjam termasuk peminjam yang telah disenarai hitam.

"PTPTN menyeru agar peminjam PTPTN yang telah disenarai hitam tampil berunding dengan PTPTN dan tidak melepaskan peluang untuk menikmati insentif yang telah disediakan itu," katanya.

Media sebelum ini melaporkan Ketua Eksekutif PTPTN, Agos Cholan mengumumkan bahawa PTPTN menawarkan kepada peminjam yang disenarai hitam atau disaman membuat pertukaran ujrah bermula 17 Okt lepas.

Sistem ujrah yang menawarkan upah satu peratus setahun atas kadar rata adalah kaedah pembiayaan berlandaskan prinsip syariah bertujuan mengurangkan beban peminjam yang selama ini gagal menyelesaikan pinjaman pembiayaan pendidikan.

Katanya, setiap peminjam yang tampil ke PTPTN akan diberikan surat tawaran yang perlu diisi dengan maklumat terkini dan diserahkan semula ke PTPTN dalam masa 90 hari dari tarikh surat tawaran diperoleh.

"Kaedah ini memberi peluang kepada golongan berkenaan menstruktur semula pembayaran balik pinjaman melalui kaedah ujrah atau mengikut kadar yang mereka mampu," kata Ismail.

Dalam pada itu, beliau berkata sehingga 30 Nov lepas, seramai 18,098 peminjam telah mendapat Ijazah Sarjana Muda Dengan Kepujian Kelas Pertama atau setaraf dengannya yang melibatkan jumlah pembiayaan sebanyak RM503.34 juta. - Bernama

Lawak Pak pandir Rendam Ikan dalam Air



Isteri : Oi bapaknya! Macam mana nak siang ikan ni? Hidup lagi ni.

Pak Pandir : Apa yang susahnya?

Isteri : Nak ketuk kepala ikan kesian la pulakk!

Pak Pandir : Tu pun nak dikecohkan. Letak saja ikan tu dalam air, kasi lemas ikan tu. Sekejap lagi mati lahh.

Beli telefon pintar ikut kemampuan



REBAT telefon pintar mulai 1 Januari ini bertujuan menggalakkan belia memiliki peralatan teknologi maklumat mengikut kemampuan. - Gambar hiasan

KUALA LUMPUR – Golongan belia dinasihatkan memahami bahawa tujuan di sebalik pemberian rebat RM200 oleh kerajaan adalah bagi membantu mereka yang kurang berkemampuan memiliki telefon pintar.

Presiden Majlis Belia Malaysia, Mohamed Maliki Mohamed Rapiee berkata, belia yang mampu membeli telefon pintar berharga lebih RM500 tidak perlulah memohon supaya peluang terbuka kepada individu lain yang kurang mampu memenuhi kuota 1.5 juta orang di bawah tawaran Pakej Komunikasi Belia itu.

“Jika mampu beli telefon pintar berharga RM1,000 hingga RM2,000, tidak perlulah mengharapkan bantuan kerajaan beli telefon.

“Belia perlu belajar tengok keperluan (rakan) yang lain, bukan tengok keperluan kita sendiri sahaja,” katanya kepada Bernama semalam.

Mohamed Maliki mengulas keresahan kalangan belia mengenai rebat itu yang hanya untuk pembelian telefon pintar berharga sehingga RM500.

Menurut beliau, telefon pintar dalam lingkungan harga tersebut tidak mempunyai fungsi yang mereka kehendaki dan meminta rebat RM500 itu dinaikkan.

Pengerusi Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM), Datuk Mohamed Sharil Tarmizi baru-baru ini dipetik berkata, telefon pintar 3G yang boleh dibeli melalui Pakej Komunikasi Belia itu untuk mendapatkan rebat RM200, hanyalah bagi telefon berharga sehingga RM500. - Kosmo!

Gempar! Ustaz Azhar Idrus Like Status Joyah K-Pop


Tahukah Korang menggedik tak semestinya dari segi gaya dan suara, malah dari status facebook pun korang mampu menggedik.

Tapi kalau korang rasa nak kena lempang 40 das try la tulis status FB camni




fuyooo...Ustaz Azhar Like tu...


p/s : hehehhe..gurau jek..jgn marah.!!

10 Perkara yang menyebabkan Orang Like Status facebook anda



Antara 10 Perkara Yang Menyebabkan Orang ‘LIKE’ Sesuatu Post anda di FB  :

1. Selalu muncul dalam news feed seseorang, takde keje nak buat..like jelah..( ramai yang camni )

2. Post tu mengandungi banyak info yang berguna terutamanya tentang pelajaran, hal rumahtangga dan hal agama.

3. Orang yang post tue lawa @ hensem 'n' dah lama dok stalk dia senyap2, secret admire la katakan..

4. Like secara rambang ja, kalau orang tu tulis benda-benda menarik like la, tak pilih kasih OK..

5. Tertarik dengan post tu tentang ayat-ayat puitis dan ayat-ayat cinta (ramai yang kata ayat jiwang, still tak faham)

6. Suka like status kawan baik sendiri, motiff? so dia pon boleh la LIKE status dia sekali..(lepastu gaduh wall to wall dekat FB)

7. Sebab merasakan apa yang dikatakan dalam POST someone to betul!! dan kita pon tergerak nak tulis macam apa yang dia tulis, tapi dia dah tulis dulu..

8. Selalu LIKE post org-org yang berpengaruh, dalam erti kata lain hotstuff… bila ramai yang LIKE, kita pon teringin nak LIKE..

9. Yang ni memang dah takda keja sangat.. DIA BUKAK TIMELINE sorang tu, then dia LIKE ja tak kira gambar, status, komen, semua dia nak LIKE.. *syokla tu menambahkan notifications orang..bila tgok noti , FUYYOHH 159… tapi last2 108 dari like2 sorang tue..

10. Bila dah lama updates STATUS, dia tgok orang tak like, then dia pon LIKE post dia sendiri…hahaha….oppsss!!

admin : Hahaha..so, anda berada di golongan mana?

Kisah Bulan Madu 3 Beradik - Bacaan Dewasa



Mak Minah dan Pak Man ada 4 org anak perempuan yang sangat disayangi  iaitu Siti, Seri, Murni dan Suri. Satu hari mereka berpakat untuk kawinkan anak2 ni serentak.

Selepas selamat diijabkabulkan, ke-empat2 anak tu pun bercadang untuk pegi honeymoon. Siti pegi honeymoon ke Pulau Langkawi, Seri ke Pulau Tioman, Murni ke Pulau Kapas dan Suri ke Pulau Pangkor.

Sebelum pegi Mak Minah dan Pak Man berpesan, "nanti jgn lupa hantar berita pada mak dan ayah. Ceritakan macam mana honeymoon korang. Tak payah tulis panjang2, pakai kod iklan aja dah cukup. Ringkas, padat dan cepat." panjang lebar Mak Minah memberi arahan pada anak2nya.

Seminggu lepas tu depa terimalah surat dari Siti yang bertulis 'Standard Chartered'. Tercari2lah kedua suami isteri ni iklan Standard Chartered dan bila jumpa tersenyum le kedua2nya membaca iklan yang bertulis

"Besar, teguh dan peramah".. Bahagialah Si Siti rupanya..

Esoknya terima pula surat Seri yang bertulis 'Nescafe'. Carilah iklan Nescafe dan tersenyum lagi keduanya membaca iklan yang bertulis

"Nikmatnya hingga ke titisan yang terakhir" Bahagialah Si Seri rupanya...

Selang beberapa hari kemudian, tiba pula surat Murni bertulis KFC' Carilah iklan KFC dan tersenyum keduanya membaca iklan yang bertulis

'Hingga Menjilat Jari'... Bahagialah Si Murni rupanya...

Seminggu berlalu, tiada surat dari Suri, Mak Minah dan Pak Man dah risau. Dua Minggu... tak ada jugak.. masuk minggu ke tiga baru sampai surat dari Suri dengan isi kandungannya "AIR ASIA ".

Bergegas le Mak Minah cari iklan penerbangan tu sbb tak sabar nak tau apa yg jadi kat anak bongsunya.
Bila dibaca. Mak Minah dan Pak Man terkulat2 tak tau nak senyum atau menangis.. Apa motto iklan itu...??

"7 KALI SEMINGGU..3 JAM SEKALI.. TANPA BERHENTI!!"..

hahaha.

Rahsia Bintang Enam Israel Laknatullah



Jumaat 24 April 09, merupakan hari bersejarah dalam hidup saya dan rombongan apabila ia merupakan hari pertama di dalam hidup kami menjejaki kaki ke al-Aqsa. Saya menunaikan solat Tahyatul Masjid. Sebelum khutbah bermula, kami mendengar bayan (syarahan) yang disampaikan oleh Imam al-Aqsa, Syeikh Yusuf Abu Sunainah. Di dalam bayannya, beliau mengutuk Israel dengan suara yang lantang.

Ketika khutbah bermula, beliau menegaskan agar semua anak-anak muda Palestin balik merujuk kepada sejarah kerana orang Yahudi telah mula mahu menipu sejarah. Mereka mengatakan bahawa tanah Palestin adalah tanah asal mereka. (saya akan tulis kemudian tajuk khas bab ini)

Ketika selesai menunaikan solat Jumaat, saya dan rombongan berjalan-jalan sekitar al-Aqsa. Saya menghampiri mimbar al-Aqsa. Ia merupakan mimbar lama hampir berumur 1000 tahun.

Ketika Salahuddin al-Ayubi dapat mengalahkan tentera salib di Jerusalem, beliau membawa dua mimbar dari Halab (Aleppo) Syria, tempat dimakamkan Saidina Khalid al-Walid . Saidina Khalid al-Walid antara sahabat yang berjuang untuk membuka kota Jerusalem ini. Setelah enam ratus tahun kemudian, Jerusalem berada di dalam tangan tentera salib. Pada tahun 1187, ia berada ditangan Islam kembali. Mimbar ini sebagai simbol bahawa masjid ini telah di dalam amanah Islam semula

Satu mimbar diletakkan di masjid al-Aqsa, satu lagi di masjid al-Khalil (Masjid dimakamkan Nabi Ibrahim a.s)

Bintang enam yg terdapat di mimbar al-aqsa




Ketika saya menghampiri mimbar Salahuddin di al-Aqsa ini, saya mengerutkan dahi. Kenapa di mimbar ini ada bintang enam? lambing negara Israel.

Gelagat saya diperhatikan salah seorang penjaga al-Aqsa. Dia menghampir saya, memberi salam dan memegang bahu saya.

“Aku tahu apa yang engkau fikirikan” kata beliau.
‘Kamu tentu hairan kenapa ada lambang Israel di mimbar ini kan”? Beliau menambah.

Saya hanya menganggukkan kepala.
Penjaga ini menarik tangan saya, pergi ke tepi masjid. Dia kemudian menudingkan jarinya ke arah tingkap berhampiran dengan syiling al-Aqsa.

“Cuba kamu lihat, ditingkap itu pun ada lambang bintang enam ini, di dinding ini pun ada,” katanya sambil menunjukkan arah dinding al-Aqsa.

Tingkap bintang enam di al-aqsa


“Emmm, kenapa ya?” Tanya saya ingin mengetahui lanjut.

“Sebenarnya nak, bintang enam ini adalah lambang bangsa Arab Kan’an. Ia ada sejak ribuan tahun dahulu. Bangsa Arab Kan’an menggunakan bintang ini sebagai lambang kaum mereka. Sebab itu, ketika Salahuddin datang, dia membina tingkap ini dengan mengekalkan lambang bintang enam ini sebagai menghormati kaum Arab Kan’an yang telah Islam. “

“Orang Kan’an merupakan penduduk asal tanah Palestin ini. Sebelum Israel dibawa oleh Nabi Musa ke Palestin, mereka telah ada. “

“Umur mimbar ini hampir seribu tahun. Tingkap dan mar-mar di dinding ini berumur ratusan tahun. Orang Israel menggunakan lambang ini baru dalam 100 tahun. Mereka menggunakan lambang ini dengan alasan seolah-olah mereka penduduk asal seperti Arab Kan’an di sini “.

Penjaga ini menerangkan kepada saya dengan panjang lebar.

“Oh, baru saya faham. Rupanya bintang enam ini bukannya lambang asal Israel.” Kata saya.
Apa ada pada lambang? Ia merupakan simbol. Orang yang memakai lambang sesuatu kaum dia akan termasuk di dalam kaum itu.

Di dalam Islam kita dilarang memakai lambang orang kafir. Bukan sahaja lambang, menyerupai sesuatu kaum pun kita dilarang.

Hadith yang diriwayatkan oleh Abu Daud,
“Barangsiapa yang menyerupai sesuatu kaum, maka dia akan tergolong di dalam kaum itu”.

Israel menggunakan lambang bintang enam untuk menyatakan dia adalah penduduk asal Palestin ini. Mereka mengarang buku-buku yang menyatakan mereka adalah penduduk asal dengan menafikan bahawa Arab Kan’an adalah penduduk asal di sini.

Sebab itulah, Syeikh Yusuf Abu Sunainah menekankan kepada pemuda-pemuda Palestin agar kembali mendalami sejarah.

Apabila sejarah tidak diajar, maka akhirnya, sesorang akan hilang jatidirinya. Inilah yang sedang berlaku bagi penduduk Palestin yang bersekolah di sekolah rasmi. Enam puluh tahun berada di dalam jajahan Israel bermakna sudah masuk generasi ketiga tanah ini dijajah.

Saya bertemu dengan penduduk Palestin yang merasa selesa berada di bawah Israel kerana semua kelengkapan telah cukup dan keadaan di sini lebih selesa dari negara Arab lain. Tidak sedikit yang lebih bangga memakai passport Israel dari memakai passport Palestin atau Jordan.

Pada mereka, saudara di Gaza hal mereka. Sebab itu, dari Palestin sendiri, tidak banyak bantuan yang datang ke Gaza. Orang kaya semakin kaya dengan syarikatnya. Coca cola tidak diboikot di Palestin. Iklan terpampang besar di sana sini.

Iklan coco-cola yg terpampang sana-sini
Benarlah kata hukama’:-
“Jika mahu membunuh tanamam, racunlah akarnya, jika mahu membunuh bangsa, racunlah sejarah mereka”

Jika ini dibiarkan, maka generasi Palestin yang akan datang akan lebih selesa bersama Israel dari bersama orang Arab. Semoga, iman dan ilmu akan menyelamatkan mereka. Dan semoga ia menjadi iktibar buat kita di Malaysia.


5 Cara Untuk Melihat hantu Ataupun Jin


  1. Ajak dua orang member, kemudian pergi tempat yang orang kata berhantu. kemudian cuba bercerita tentang hantu. biasanya makhluk2 halus suka mendengar cerita mengenai meraka, biasanya mereka ada di belakang orang yang bercerita
  2. Ambil hati monyet yang masih segar secukupnya terus bakar hati tersebut menjadi arang, tumbuk sampai menjadi halus. Setelah itu sapukan arang tadi tersebut ke kedua kelopak mata anda.  Biasanya setelah itu anda akan secara live melihat hal yang tidak dapat dilihat oleh mata kasar.
  3. Duduk seorrang diri di tempat yang di anggap berhantu tanpa memakai seurat benang. 
  4. Gunakan payung. Buka payung anda dan berteduh dibawahnya. lakukan seorang diri dan dimalam hari
  5. Ambil seketul belacan dan bakar di tempat yang biasanya di anggap keras.  ini kerana jin marah dgn bau belacan

Selamat Mencuba,

Dunia Gajet Sepanjang Tahun 2012



Sepanjang tahun ini, pelbagai peranti menarik yang dikeluarkan daripada keluarga tablet, telefon pintar, komputer AIO, kamera dan sebagainya yang hadir, yang mana dijana dengan spesifikasi tinggi, dan membawakan rekabentuk yang unik dan menarik.

Daripada telefon pintar dengan kamera 41-megapixel, sehinggalah kamera yang berasaskan Android hadir, disamping komputer yang mula mengintegrasikan sokongan skrin sentuh padanya. Apple dan Samsung masing-masing dilihat bersaing sengit dalam arena masing-masing, disamping pelbagai pengeluar lain yang hadir dengan peranti mereka.

Jadi, sepanjang tahun 2012 ini, apakah peranti pilihan anda?

Remaja trauma sikap tidak senonoh lelaki tunjukkan kemaluannya



TELOK DATOK - Seorang remaja perempuan yang bekerja di sebuah kedai telefon di Pekan Banting trauma apabila seorang lelaki menunjukkan kemaluannya di sebuah perhentian bas di Telok Datok.

Kejadian berlaku kira-kira jam 10 pagi itu ketika remaja berkenaan sedang menunggu bas untuk ke tempat kerja. Mangsa yang ingin dikenali sebagai Nia, 16, berkata, dia terkejut apabila pemandu sebuah kereta Waja memberhentikan kenderaannya lalu menunjukkan kemaluan di hadapannya.

Tidak sampai tiga minit katanya, suspek yang berusia dalam lingkungan umur 40-an dengan berpakaian pejabat itu bergegas memandu semula kenderaan menghala ke Banting apabila mendapati sebuah bas awam berhenti di belakang.

“Akibat terkejut saya hanya mengalihkan pandangan ke arah lain dan cuba untuk menyelamatkan diri.

“Mujur suspek tidak melakukan tindakan di luar kawalan dan bertindak beredar selepas itu,” katanya selepas membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah Kuala Langat. Mangsa berkata, sebelum ini kejadian sama melibatkan remaja lain pernah berlaku di kawasan taman berkenaan tetapi dengan suspek berusia dalam lingkungan umur 20-an.

"Saya khuatir suspek yang dianggap 'gila seks' ini terus berlegar-legar di kawasan taman untuk menakutkan remaja dan orang awam lain," katanya. Sementara itu, Pengerusi Skim Rondaan Sukarela (SRS), Mohd Khairul Abdul Samad ketika dihubungi berkata, beliau kerap menerima aduan namun kebanyakkan mereka enggan membuat laporan polis.

Katanya, difahamkan terdapat dua suspek pernah cuba memperdayakan remaja di sini dengan meminta menunjukkan alamat menerusi telefon bimbit tetapi sebenarnya menunjukkan gambar aksi lucah.

“Bagaimanapun, SRS sentiasa mengadakan kawalan berjadual di kawasan taman bagi mengelakan masalah sosial berleluasa,” katanya. Sementara itu, jurucakap polis mengesahkan laporan dibuat oleh mangsa. - Sinarharian

Apabila Facebook dijadikan Pantun



Dua minit sekali keluar post dia,
Sampai nak ke jamban pun di cerita
Dia ingat kawan-kawan nak tahu agaknya,
Dia tak tahu kita yang muak membaca..

Ada pulak yang marah tak kena masa,
line internet problem pun nak di marahnya,
Keluarlah ayat macam tak tiada agama,
Tapi sesekali judge book by its cover ya….

Tak kurang jugak yang bicara hal agama,
Walau tak banyak tapi berguna,
Buat peringatan kengkawan yang alpa,
Moga teknologi tak salah guna…

Yang lain asyik duk like saja,
tak kira ape post tak kira siapa tuannya,
Ada kala x baca pun isi cerita,
Yg penting like dia mesti ada…

Yang lagi satu cerita hal cinta,
Bergambar profil macam da kompom itu laki dia,
mula la keluar ayat manis dari gula,
kita tengok lagi sehari kecewa ke gembira…

Ada yang tulis suka suka ,
kadang mengarut kadang berduka,
Mencari kenalan sekadar teman bicara,
Mana la tahu,sangkut sorang dua…

Tulah dia FB punya angkara,
Ada baik ada buruknya,
Elok dipakai elok la dia,
Tepuk dada tanya selera (iman)

Inilah Bukti Bangsa Melayu itu Keturunan Yahudi - Wajib Baca



Pernahkah anda mendengar pendapat bahawa ada kemungkinan melayu adalah lost tribe yang dicari-cari oleh yahudi Zionis? Suku yahudi ke dua belas adalah musuh utama kepada seluruh yahudi yang ada. Mereka akan membunuh semua yahudi yang ada. Demikian menurut kepercayaan yahudi. Justeru itu Melayu menjadi sasaran untuk disesatkan daripada aqidah Islam sepertimana yang berlaku sekarang. 

Pendapat seperti itu bukan dibuat oleh calang-calang orang tetapi oleh ilmuan daripada universiti tempatan hasil daripada penyelidikannya bersama-sama ilmuan negara lain seperti Indonesia. (pengkaji dari negara lain gua tak ingat). Antara yang dikaji oleh mereka ialah DNA orang-orang melayu dan dibandingkan dengan DNA yahudi. Dan keputusan ujian DNA itu adalah positif tetapi ditolak dengan alasan kahwin campur yang berlaku di gugusan pulau-pulau melayu.

Terdapat pelbagai sebab untuk menafikan keputusan DNA tersebut dan antaranya adalah untuk menjaga keselamatan orang-orang melayu. Kewujudan melayu yang berperangai saling tak tumpah seperti yahudi itu adalah kesinabungan daripada asal usul mereka sendiri iaitu berdarah yahudi. Sikap suka memutarbelitkan agama Islam, suka membuat fitnah dan mengadu domba adalah perangai yahudi sejak zaman para sahabat sehingga terbunuhnya Hassan dan Hussain cucu kepada Nabi Muhammad SAW dan munculnya fahaman syiah.

Gambar di atas adalah bukti yang menunjukkan bahawa melayu berkemungkinan besar adalah "the 12th lost tribe" atau suku yahudi ke dua belas yang dimaksudkan.Lihat wajahnya saling tak tumpah wajah melayu jawa. Lihat wajah anak kecil itu pula. Tidakkah jelas bahawa banyak sekali ciri-ciri melayunya?

--Topi yang dipakainya adalah topi yahudi ortodox, agak besar sedikit berbanding topi yahudi moden.--

Dipapar di atas adalah gambar seorang yahudi Bnei Menashe dari India yang berpenempatan di Mizoram dan Manipur yang bersempadan dengan Myanmar. Bnei Menashe mendakwa bahawa mereka terdampar di sana apabila nenek moyang melarikan diri dari dihapuskan oleh Asyrian. Di India sebilangan besar mereka telah dikristiankan oleh mubaligh-mubaligh British. Namun begitu mereka masih mengamalkan tradisi nenek moyang mereka termasuk upacara mengorbankan haiwan.

Chief Rabbi Shlomo Amar (Israel) mengiktiraf Bnei menashe sebagai yahudi tetapi mereka perlu menukar agama mereka kepada yahudi untuk pengesahan keyahudian mereka. ~ Gendang Perang

Google Berkongsi Senarai Aplikasi Android Terbaik Sepanjang 2012



Dengan lebih 750,000 aplikasi yang dikatakan terdapat pada platform Android, semestinya ia agak sukar untuk mencari aplikasi terbaik dan popular yang digunakan ramai. Untuk memudahkannya, kini melalui halaman di Google Play, pihak Google sendiri mengeluarkan senarai aplikasi terbaik untuk Android sepanjang 2012.


Daripada senarai yang dikeluarkan oleh Google, Evernote menduduki tangga pertama, dimana melaluinya, ia membolehkan untuk menyimpan nota berbentuk teks, mahupun nota interaktif termasuk gambar, audio dan sebagainya. Terdapat pada pelbagai platform, termasuk Android.

Selain daripada Evernote, yang tersenarai sama adalah termasuk :
  • Pinterest
  • GRIMM’s Snow White
  • Pocket
  • Expedia
  • Ancestry
  • Fancy
  • SeriesGuide Show Manager
  • Pixlr Express
  • TED

Jadi, bagi anda, sekiranya menggunakan Android, apakah aplikasi kegemaran anda sepanjang tahun ini?

Kisah Malam Pertama Milah dan Dollah



Maka berpesanlah mak si milah kepada anaknya, "Milah, bila hang kahwin nanti bila time malam pertama tu hang hati-hati sikit sebab mak dengaq maknya si Dollah tu dulu mati sebab bapak dia punya sebesaq kepala lutut. So, mak takut jugak kot-kot la si Dollah tu nurun ikut pak dia " .

Maka si milah pun ngangguk laaa. Dalam pada tu jugak..bapaknya si Dollah pun tak lupa bagi peringatan pada anak dia.."Dollah......bila hang kawin ngan Milah nanti... time malam pertama tuh hang kena jaga-jaga sikit... bukan pasai apa...pak dengaq pak  nya si Milah tu dulu mati sebab mak dia punya bergigi. Takut-takut lak si Milah tu nurun mak dia.

Terkejut beruk si Dollah..Anyway...Dollah pun ahah je la...Diringkaskan cerita......kawin la Milah ngan Dolah.Time malam nak tidur pun tiba... Duk..dak..duk...dak... kedua pengantin tu bila lampu dah padam...ye la... teringatkan pesanan mak ngan bapak dorang. Tapi diaorang buat-buat cool je..... macam tak de apa-apa.

Masa tidur tu Milah pakai baju tidur yg paling seksi sekali pernah dibelinya. Jarang habih..... Dolah pun apa lagi..terliuq la...tapi bila cuba nak bukak step je.. dia teringat pesanan bapak dia. Dolah pun dapat idea nak hulur lutut dia... kot-kot la betul bergigi si milah punya... selamat sikit...

Si Milah pun dapat idea jugak nak sua mulut dia... ye la..kot-kot betul besaq kepala lutut...selamat sikit sebab dia boleh gigit. Bila bertemu je gigi si Milah ngan lutut si Dollah...apalagi...dua-dua terkejut beruk lagi..       Dollah terus lari balik rumah dia bagi tau bapak dia.."pakkk....betulla si Milah punya bergigi pakkk". Si Milah pun cam tu gak...balik habaq kat mak dia. 

Tapi pak si Dollah tak puas hati . Diaorang pun pi rumah Milah nak buat spot check. Masa tu Milah tengah mandi. Dollah ngan bapaknya pun terus je tolak pintu bilik air si Milah. Apalagi...terkejut la si Milah yg tengah mandi telanjang tu...

Dengan tak berlengah lagi dia terus je capai pokok kangkong yg hidup subuq kat longkang bilik air dia tuh untuk tutup anu dia...Bapak Dollah pun....bila nampak je...apalagi.....terus jerit.......

"HAH!! TUUU DIA.....MAKAN KANGKONG PULAK DAH!!!!!

p/s : hang kalau xgelak memang hati batu la...

Misteri Kedai Tak Untung

Ini adalah kejadian yang betul² berlaku kat Daerah Bentong.. Tokey kedai tersebut sering berkata kepada ku... sejak pengambil alihan business dari datoknya... dia sering tertanya² tentang business yang tidak pernah mendatangkan keuntungan kepadanya... 

Dah banyak bomoh dia berjumpa...siam, indon termasuklah congo.. namun tiada jua keuntungan ke atas business tersebut... tetapi aku dengan rasa kureng puas hati telah pergi ke kedai datoknya itu.. dan hasilnya......ermm.. patutlah tak untung-untung...hmmmmm

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
V

Wah Cutenya Gambar Perkahwinan Apek dan Leuniey


Kira-kira jam 10 pagi tadi, telah pun berlangsung majlis pernikahan di antara Khairul Fahmi Che Mat (Apek) dan Nur Eilunie Natasha Nazri. Ribuan tahniah diucapkan kepada kedua-dua pasangan kerana telah sah menjadi suami isteri dengan sekali lafaz sahaja.

Pasangan Kharul Fahmi dan Leuniey memang nampak sama cantik dan sama padan. Tahniah diucapkan kepada Pasangan mempelai, Ikhlas daripada sehinggit.blogspot.com

Jom Layan gambar-gambar sekitar majlis pernikahan Apek dan Leuniey dibawah :









Kencing Masam - Lawak Orang Kelantan

Gambar hiasan


Pada suatu hari di Hospital Kota Bharu, Seorang lelaki berusia lingkungan 70-an sedang menunggu untuk mendapatkan rawatan. Di sebelahnya duduk seorang lelaki muda juga dengan tujuan yang sama.

Lelaki muda menyapa

" Pok cik ni sakit gapo?"
"Kecing manih nok. Lamo doh."

Tiba-tiba kakitangan hospital kelihatan cemas dan mengusung masuk seorang pesakit yang tidak sedarkan diri. Pak cik tua tersebut  bertanya orang muda di sebelahnya,

"Tu bakpo pulok?"
"Kecemase" (kecemasan)

"Oohh rupanya kecing mase lebih teruk dari kecing manih."

Aku,Dia Dan Kamu Sebagai Sahabat?



Semua orang didunia ada sahabat kan?mustahil kita tidak ada sahabat walaupun seorang..Apa makna sahabat?Bagi saya,sahabat merupakan antara orang yang paling dekat dihati kita.

Tanpa mereka,siapa jugalah kita kan? berikut saya senaraikan sikit antara hadis Nabi SAW berkenaan dengan makna sahabat :

"Sebaik baik sahabat di sisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap temannya dan sebaik baik jiran di sisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap jirannya." (Hadis riwayat al-Hakim)

Dari Nu'man bin Basyir r.a., Rasulullah SAW bersabda : "Perumpamaan persaudaraan kaum muslimin dalam cinta dan kasih sayang di antara mereka adalah seumpama satu tubuh. Apabila satu anggota tubuh sakit maka mengakibatkan seluruh tubuh menjadi demam dan tidak bisa tidur."(Hadis riwayat Muslim)

Teman yang paling baik adalah apabila kamu melihat wajahnya, kamu teringat akan Allah, mendengar kata-katanya menambahkan ilmu agama, melihat gerak-gerinya teringat mati."

"Seseorang itu adalah mengikut agama temannya, oleh itu hendaklah seseorang itu meneliti siapa yang menjadi temannya."(Hadis riwayat Abu Daud).

Hadis al-Bukhari dari Abu Musa al-Asy'ari, bermaksud: "Diumpamakan rakan yang soleh dan rakan yang jahat ialah seperti (berkawan) dengan penjual minyak wangi dan tukang besi. Penjual minyak wangi tidak akan mensia-siakan anda, sama ada anda membelinya atau hanya mendapat bau harumannya. Tukang besi pula boleh menyebabkan rumah anda atau baju anda terbakar, atau mendapat bau busuk."


Dalam islam sendiri ALLAH menggalakkan kita bersahabat,berteman,berkasih antara kita dan sebab itulah ALLAH menjadikan kita berbilang kaum dan warna kulit agar kita dapat saling kenal dan hormat-menghormati. Nah!ini terbukti apabila turunnya ayat :

"Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal (dan beramah mesra antara satu sama lain). Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertakwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal."  (surah al-Hujurat [049] ayat 13)

Sifat yang perlu ada sebagai seorang sahabat:

  1. Ikhlas bersahabat kerana ALLAH
  2. Redha menerima kekurangan sahabat kita
  3. Tidak mengharapkan kebaikan atau ada niat yang tersembunyi
  4. Sabar dan menegur sahabat dengan berhikmah
  5. Sayang sahabat kita seperti sayang diri sendiri
  6. Sanggup berkorban demi kebaikan sahabat
  7. Bertolak ansur dalam sesuatu perkara
  8. Berfikiran terbuka dalam menerima pendapatnya

Bersahabatlah kerana ALLAH,pasti indah perhubungan itu. Bersahabat juga tidak terlepas daripada berselisih faham, kita lah yang harus bijak menangani masalah itu. Jangan sampai terputus silaturrahim ini. Sahabat, maafkanlah setiap kesalahan sahabat-sahabatmu. Memohon maaf terlebih dahulu bukan bererti kita kalah atau salah tapi demi menjernihkan keadaan,tidak salah kan kalau kita tolak ego kita ketepi?

Artikel Asal



Kenapa masa perlawanan bolasepak adalah 45 minit



Kenapa masa perlawanan bolasepak adalah 45 minit, dan bukannya 30 minit ataupun 1 jam (utk separuh masa)?

Saintis sukan dan pemain-pemain veteran juga tidak dapat memberikan jawapan yang tepat. Di dalam kemusykilan tersebut, ada seseorang yang memberikan jawapan yang boleh diterima. 

Dia menjawab...."Sebab mengapa bolasepak dimainkan dalam 45 minit ialah...Terdapat 2 pasukan di dalam setiap perlawanan dan ada 11 orang pemain di setiap pasukan. Setiap pemain mempunyai "2 biji bola" dan membawanya setiap masa semasa bermain didalam padang. 

Jadi, jumlah kesemua bola untuk kedua-dua pasukan ialah 44 biji bola. Terdapat sebiji bolasepak yang digunakan di dalam perlawanan. Oleh itu,jumlah keseluruhan ialah 45 minit. 

Persoalan terjawab !!!

Tetapi, kadang-kadang ada masa tambahan selama 2 minit...itu adalah "bola referee"!

Aksi berani mati wanita tanpa pakaian di kawasan pelancongan



BANGKOK: Peminat aksi lasak, Hayley Ashburn, mempamerkan keberaniannya berjalan meniti tali setinggi 36.5 meter pada waktu senja tanpa sebarang alat keselamatan atau pakaian.

Hayley, 24, menunjukkan kemahirannya itu di kawasan pelancongan Mai Leung.

Menurut wanita dari San Francisco, Amerika Syarikat (AS) itu, dia berbogel untuk berasa “bebas” dan menikmati detik penuh ketegangan itu walaupun tahu air di bawahnya cuma sedalam 0.3 meter.

“Sangat seronok dapat berbogel di tempat terbuka tanpa sesiapa boleh melihat saya,” katanya. Walaupun begitu, seorang rakan Hayley merakamkan aksi berkenaan untuk tatapan ramai. Hayley mula aktif dalam aktiviti berjalan di atas tali itu sejak 2008. - TS - myMetro

20 Senarai Telefon Pintar Yang Diberikan Rebat RM200

Senarai Telefon Pintar Yang Diberikan Rebat RM200: Merujuk pada artikel sebelum ini mengenai Pakej Komunikasi Belia 1Malaysia Rebat RM200, berikut adalah lanjutan mengenai perkara tersebut iaitu senarai 20 model awal telefon pintar yang layak diberikan rebat RM200.



Menurut pihak SKMM, berikut merupakan peranti awal yang akan ditawarkan melalui rebat tersebut, dan ia akan ditambah dari semasa ke semasa. Melalui Pakej Komunikasi Belia ini, pelbagai syarikat telekomunikasi akan menawarkannya, dengan kerjasama pengedar rasmi, yang mana akan memaparkan banner khas pada kedai mereka, dan mungkin hanya sesetengah model sahaja ditawarkan oleh seseorang pengedar itu.

Senarai Model Telefon Pintar yang bakal diberikan rebat RM200 untuk Pakej Komunisaki Belia 1Malaysia:

  • Alcatel One Touch Inspire 2
  • The Buzz Phone
  • HTC Wildfire
  • Huawei Ideos X3
  • LG Optimus L3
  • Ninetology Black Pearl II
  • Ninetology Palette
  • Nokia 2730
  • Nokia 7230
  • Nokia Asha 305
  • Nokia Asha 308
  • Nokia C2-03
  • Nokia Lumia 610
  • Samsung Galaxy Chat
  • Samsung Galaxy Mini
  • Samsung Galaxy Pocket
  • Samsung Galaxy Y
  • Sony Xperia Tipo
  • ZTE Acqua
  • ZTE V790

Untuk makluman, pendaftaran untuk rebat sebanyak RM200 ini akan bermula daripada 1 Januari 2013 kelak melalui laman rasmi SKMM untuknya

Artikel Asal

Mari Mengenali 9 Ciri Lelaki Kasanova



1. pada awal perkenlan, dia lah lelaki yang paling tulus mulus, apa sahaja yang kamu inginkan akan dipenuhi, walaupun kamu tidak pernah meminta darinya.

2. Beperwatakan kemas, bergaya macam sentiasa berduit, hakikatnya poket kosong, kalau ada duit pun, hanya modal permulaan untuk mengusha..

3. Lelaki kasaanova xpatuh pada janji, cara nya mudah, jika ada dating..just perhatikan siapa yang akan sampai dulu.

4. Kalau dah kantoi kesilapannya or kecurangan, dia akan ada 1001 alasan untuk diberikan dan alasan yang paling sering di berikan ialah menyalahkan orang lain atau menyatakan manusia xlepas dari buat salah.. hahaha

5. mementingkan kekemasan diri dan barang dipakai, walupun barangnya ciplak dan x ori. namun jenama itu yang akan mengaburi mata si mangsa kasanova itu.

6. Baru kenal xsampai seminggu dia dh lebih, menyentuh tempat-tempat sensitif kerana sengaja ingin mengajak anda ke arah lebih jauh..

7. sebulan dua bulan dia dah pandai meminjam duit, alasan yang diberi sangat-sangat konkrit.. mangsa pasti tidak mampu menolak alasan itu. ditambah dgn rasa syg yang mula memutik..

8. Lelaki kasanova selalunya mempunyai wajah tampan. comel-comel, jambu-jaambu dan jiwang-jiwang.. mangsa selalu akn tertipu dgn paras rupa itu..ditambah mereka yang sudah sedia hensem ditacap dengan penampilan bergaya..

9. Jarang bercerita tentang keluarganya, kadangkala pekerjaannya akan ditipu tempat tinggal dia pun dia akan tipu..so hati-hati kepada gadis-gadis.

Petua Untuk Melupakan Bekas Kekasih Anda Yang Curang



1. Jangan simpan semua kenangan bersamanya. Musnahkan sahaja atau berikan kepada pihak lain andainya barang berkenaan sangat berharga dan bermanfaat.

2. Jangan lagi mendengar lagu-lagu nostalgia yang ada kaitannya dengan bekas kekasih anda.

3. Banyak-banyak ingatkan Allah setiap kali kerinduan itu datang dan anggaplah ia mainan syaitan semata-mata.

4. Jangan ambil tahu lagi perkembangan bekas kekasih anda, apalagi menghubunginya walau sekadar bertanya khabar. Lupakannya.

5. Jangan ingat kenangan yang manis, tetapi ingat kenangan pahit bersamanya.

6. Sedarilah bahawa pasangan anda sekarang adalah yang terbaik dan itulah jodoh anda yang sebenarnya.

Boleh 'eksperimen' lagi - Rajagopal



FAM beri Rajagobal ruang luas congak persiapan Harimau Malaya ke Piala Asia

Petaling Jaya: Persatuan Bola Sepak Malaysia terus membuka ruang seluas-luasnya kepada jurulatih kebangsaan, Datuk K Rajagobal (kanan) untuk 'bereksperimen' apabila memberi masa panjang bagi kem latihan pusat menjelang dua aksi awal kelayakan Piala Asia 2015, Februari dan Mac depan. 

Mengikut jadual Liga Malaysia (Liga-M) 2013 yang bermula 5 Januari ini, Rajagobal mempunyai masa 11 hari untuk latihan sebelum bertemu Qatar di tempat lawan pada 6 Februari ini. 
Dengan tempoh persiapan lebih panjang dimiliki Rajagobal, apakah pula alasan akan diberi andai skuad Harimau Malaya diaibkan Qatar pada aksi sulung 6 Februari depan.

Pengendali Harimau Malaya berusia 56 tahun itu kemudian diberi masa 12 hari latihan menjelang aksi kedua bertemu Yaman di laman sendiri, 22 Mac depan.

Pengerusi Jawatankuasa Pertandingan Tempatan (JKPT) FAM, Datuk Hamidin Mohd Amin, berkata FAM perlu mengambil kira permintaan Rajagobal yang memerlukan banyak masa untuk kem latihan pusat Piala Asia 2015.

Jadual terbaik

“Kita sudah melalui situasi seperti ini (memberi laluan kepada skuad kebangsaan) setiap tahun.

“Jika kita nak teruskan juga liga tanpa pemain kebangsaan, kita boleh lakukan dengan mengadakan hanya satu perlawanan setiap minggu. Apa pun saya kira jadual ini adalah yang terbaik,” katanya pada sidang media di Wisma FAM, Kelana Jaya, petang semalam.

Buat secara tiba-tiba 

Hamidin bagaimanapun, berkata jadual perlawanan Liga-M juga mungkin akan ditukar jika skuad kebangsaan terbabit dalam perlawanan persahabatan dengan pasukan ternama yang dilakukan secara tiba-tiba.

“Contoh, Portugal atau Cristiano Ronaldo nak datang, jadi kita kena ubah lagi jadual. Jika di Eropah, memang liga hanya berhenti rehat apabila ada perlawanan dalam kalendar FIFA,” katanya.

Apakah alasan Raja jika gagal di Qatar?

Aksi sulung Liga Super bakal berlangsung 8 Januari ini dan selepas lima perlawanan serta aksi pusingan pertama Piala FA pada 25 Januari, saingan berhenti rehat untuk Rajagobal mengumpul pemain bagi menghadapi Qatar.

Situasi ini nyata berbeza dengan nasib bekas jurulatih kebangsaan, B Sathianathan yang mempunyai tempoh hanya kurang seminggu persiapan sebelum skuadnya dibelasah 5-0 oleh UAE pada aksi sulung kelayakan Piala Asia 2011 pada 21 Januari 2009 sehingga membawa kepada pemecatannya oleh FAM, sebulan kemudian.

Dengan tempoh persiapan lebih panjang dimiliki Rajagobal, apakah pula alasan akan diberi andai skuad Harimau Malaya diaibkan Qatar pada aksi sulung 6 Februari depan.

Dalam pada itu, Hamidin mengesahkan perlawanan Sumbangsih 2013 merebut Piala Sultan Ahmad Shah membabitkan Kelantan dan Tentera bakal berlangsung di Stadium Shah Alam, 5 Januari depan.

“Selepas memeriksa dua stadium terbabit, kami dapati rumput di Stadium Shah Alam adalah lebih baik,” katanya. 

FAM menetapkan aksi sumbangsih diadakan di stadium sekitar Lembah Klang dan ia tidak akan diadakan di mana-mana gelanggang pasukan yang terbabit dalam perlawanan itu. -Beritaharian

3 lagi maut ekoran banjir di Terengganu

Seorang penduduk Kampung Kederang, Permaisuri, Setiu, Mohd Khairulniza Adanan menunjukkan tempat mangsa ditemui.


KEMAMAN - Keadaan banjir di Terengganu khususnya di Kemaman kian buruk dengan tiga lagi terkorban, menjadikan mangsa lemas di negeri itu meningkat kepada enam orang.

Dalam kejadian di Kampung Hilir Pasir Gajah, Air Putih, mayat dua pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Dadong, Mohd Ezami Hakim Mohamad, 15, dan rakannya, Muhammad Hafiz Mohd Nasir, 14, yang lemas ditemui kira-kira jam 10.30 malam tadi.

Kedua-dua mangsa lemas kira-kira jam 4.30 petang semalam semasa cuba menyelamatkan tiga rakan mereka yang dihanyutkan arus deras ketika mereka sekumpulan bermain air.

Ketua Polis Daerah Kemaman, Superintendan Che Suza Che Hitam berkata, namun begitu sewaktu mahu menyelamatkan rakan, kedua-dua mereka pula dihanyutkan arus dan hilang sementara tiga rakan mereka pula selamat kerana sempat berpaut pada pokok. "Tempat mereka mengharung air sedalam kira-kira 0.5 meter dan berdekatannya terdapat parit.

"Susulan itu, usaha mencari dan menyelamat dilakukan polis dan bomba dengan kerjasama penduduk. Mayat Mohd Ezami Hakim dan Muhammad Hafiz ditemui kira-kira jam 10.30 malam, tidak jauh dari lokasi tempat mereka lemas," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Menurut Che Suza, air di kawasan mangsa ditemui sedalam kira-kira dua meter dan berarus deras. Jenazah kedua-duanya dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Laut Pasir Gajah, hari ini. Difahamkan, pada awalnya 10 orang yang bermain air tetapi lima daripadanya pulang awal.

Kematian dua mangsa berkenaan menjadikan seramai tiga remaja maut kerana lemas di daerah ini setakat ini. Dalam pada itu, keriangan seorang kanak-kanak lelaki berusia enam tahun menemani bapanya menahan pukat ikan darat di Kampung Kederang, Permaisuri, Setiu di sini berakhir dengan tragedi apabila dia ditemui lemas selepas terjatuh ke dalam tali air di kampung itu petang semalam.

Dalam kejadian 6.30 petang itu, mangsa Nik Mohd Al Fahmi Jailani, 6, terjatuh ke dalam parit tali air sebelum mayatnya ditemui kira-kira jam 12.45 tengah malam. Ketua Polis Daerah Setiu, DSP Ab Rahman Raja Mohamed berkata, kejadian berlaku ketika mangsa menemani bapanya Jailani Mat Isa, 37, memukat ikan darat di kawasan sawah padi di kampung tersebut.

Menurutnya, kejadian berlaku ketika mangsa bersama bapanya berjalan kaki di tepi longkang parit tali air tiba-tiba mangsa berlari mendahului bapanya. “Mangsa telah berada di atas penutup parit kemudian tergelincir jatuh ke dalam parit tersebut sebelum dihanyutkan arus deras. Bapa mangsa berusaha menyelamatkan anaknya tetapi gagal ekoran arus deras,” katanya.

Ab Rahman berkata, pasukan penyelamat terdiri daripada bomba, Jabatan Pertahanan Awam Malaysia, polis dan agensi lain  melakukan gerakan mencari selepas usaha penduduk kampung gagal mengesan mangsa. Menurutnya, akhirnya mangsa ditemui tersangkut pada lumpur di dasar parit tali air itu kira-kira 200 meter dari tempat dia terjatuh kemudian mayatnya dihantar ke Hospital Besar Setiu untuk bedah siasat.

Siasatan mendapati mangsa mati akibat lemas dan tiada unsur jenayah. Mayat mangsa kemudian dituntut keluarganya kira-kira jam 4 pagi tadi sebelum dibawa pulang ke kampung mereka di Kampung  Permatang Sungkai, Pasir Putih, Kelantan.

“Mangsa bersama bapa dan ibunya datang ke kampung itu melawat saudara ibu mangsa yang tinggal kampung itu sebelum bapa mangsa mengambil peluang untuk memukat ikan memandangkan air banuak di kawasan tersebut,” katanya.

Sementara itu, Ab Rahman menasihatkan orang ramai  agar tidak bermain air atau menahan pukat jika tidak memakai jaket keselamatan kerana ia boleh mengundang kejadian tidak diingini - Sinarharian

Baru ku Tahu Wong Fei Hung ialah Ulama' Hebat



Wong Fei Hung (Faisal Hussein Wong) ternyata muslim dan ia adalah ulama yang jaguh kungfu dan juga seorang tabib.Selama ini kita hanya mengenal Wong Fei Hung sebagai jaguh Kung fu dalam filem Once Upon A Time in China. Dalam filem itu, watak Wong Fei Hung dimainkan oleh pelakon terkenal Hong Kong, Jet Li.

Namun siapakah sebenarnya Wong Fei Hung?
Wong Fei Hung adalah seorang Ulama, ahli Perubatan, dan ahli bela diri legenda yang namanya ditetapkan sebagai Pahlawan Nasional China oleh pemerintah China. Namun kerajaan China sering berupaya mengaburkan identiti Wong Fei Hung sebagai seorang muslim demi menjaga imej kekuasaan Komunis di China.

Wong Fei-Hung dilahirkan pada tahun 1847 di Kwantung (Guandong) dari keluarga muslim yang taat. Nama Fei pada Wong Fei Hung merupakan dialek Canton untuk menyebut nama Arab, Fais. Sementara Nama Hung juga merupakan dialek Kanton untuk menyebut nama Arab, Hussein. Jadi, bila dibahasa arab-kan, namanya ialah Faisal Hussein Wong.

Ayahnya, Wong Kay-Ying adalah seorang Ulama, dan tabib ahli ilmu perubatan tradisional, serta ahli bela diri tradisional Tiongkok (wushu / kungfu). Ayahnya memiliki sebuah klinik perubatan bernama Po Chi Lam di Canton (ibukota Guandong). Wong Kay-Ying merupakan seorang ulama yang menguasai ilmu wushu peringkat tertinggi. Ketinggian ilmu bela diri Wong Kay-Ying membuatnya dikenal sebagai salah satu dari Sepuluh Harimau Kwantung. Kedudukan Harimau Kwantung ini di kemudian hari diwariskannya kepada Wong Fei Hung.

Kombinasi antara pengetahuan ilmu perubatan tradisional dan teknik bela diri serta ditunjang oleh keluhuran budi pekerti sebagai Muslim membuat keluarga Wong sering turun tangan membantu orang-orang lemah dan tertindas pada masa itu. Kerana itulah masyarakat Kwantung sangat menghormati dan mengidolakan Keluarga Wong.

Pesakit klinik keluarga Wong yang meminta bantuan perubatan umumnya berasal dari kalangan miskin yang tidak mampu membayar kos perubatan. Walau begitu, Keluarga Wong tetap membantu setiap pesakit yang datang dengan sungguh-sungguh. Keluarga Wong tidak pernah pandang bulu dalam membantu, tanpa mempedulikan suku, ras, agama, semua dibantu tanpa pilih kasih.

Secara rahsia, keluarga Wong terlibat aktif dalam gerakan bawah tanah melawan pemerintahan Kerajaan Ch’in yang rasuah dan penindas. Kerajaan Ch’in ialah Kerajaan yang merobohkan kekuasaan Kerajaan Yuan yang memerintah sebelumnya. Kerajaan Yuan ini dikenali sebagai satu-satunya Kerajaan Kaisar Cina yang anggota keluarganya banyak yang memeluk agama Islam.

Wong Fei-Hung mulai mengasah bakat pertahankan diri sejak berguru kepada Luk Ah-Choi yang juga pernah menjadi guru ayahnya. Luk Ah-Choi inilah yang kemudian mengajarnya dasar-dasar jurus Hung Gar yang membuat Fei Hung berjaya melahirkan Jurus Tendangan Tanpa Bayangan yang menjadi lagenda. Dasar-dasar jurus Hung Gar ditemukan, dikembangkan dan merupakan handalan dari Hung Hei-Kwun, abang seperguruan Luk Ah-Choi. Hung Hei-Kwun adalah seorang pendekar Shaolin yang terlepas dari peristiwa pembakaran dan pembunuhan oleh pemerintahan Kerajaan Ch’in pada 1734.

Hung Hei-Kwun ini adalah pemimpin pemberontakan bersejarah yang hampir mengalahkan Kerajaan penjajah Ch’in yang datang dari Manchuria (sekarang kita mengenalnya sebagai Korea). Jika saja pemerintah Ch’in tidak meminta bantuan pasukan-pasukan bersenjata bangsa asing (Rusia, England, Jepun), pemberontakan pimpinan Hung Hei-Kwun itu nescaya akan berjaya menghalau pendudukan Kerajaan Ch’in.

Setelah berguru kepada Luk Ah-Choi, Wong Fei-Hung kemudian berguru pada ayahnya sendiri hingga pada awal usia 20-an tahun, ia telah menjadi ahli perubatan dan bela diri terkemuka. Bahkan ia berjaya mengembangkannya menjadi lebih maju. Kemampuan ilmu pertahankan diri semakin sukar ditandingi ketika ia berhasil membuat jurus baru yang sangat taktikal namun cekap yang dinamakan Jurus Cakar Harimau dan Jurus Sembilan Pukulan Khusus.

Selain dengan tangan kosong, Wong Fei-Hung juga mahir menggunakan bermacam-macam senjata. Masyarakat Canton pernah menyaksikan langsung dengan mata kepala mereka sendiri bagaimana ia seorang diri dengan hanya memegang tongkat berjaya menewaskan lebih dari 30 orang jaguh pelabuhan berbadan tegap dan kejam di Canton.

Dalam kehidupan keluarga, Allah banyak mengujinya dengan berbagai ujian. Seorang anaknya terbunuh dalam suatu kejadian pergaduhan dengan mafia Canton. Wong Fei-Hung tiga kali menikah kerana isteri-isterinya meninggal dalam usia muda. 

Setelah isteri ketiganya meninggal dunia, Wong Fei-Hung memutuskan untuk hidup sendiri sampai kemudian ia bertemu dengan Mok Gwai Lan, seorang perempuan muda yang kebetulan juga ahli bela diri. Mok Gwai Lan ini kemudian menjadi pasangan hidupnya hingga akhir hayat. Mok Gwai Lan turut mengajar bela diri pada kelas khusus perempuan di perguruan suaminya.

Wong Fei-Hung meninggal dengan meninggalkan nama harum yang membuatnya dikenali sebagai manusia yang hidup mulia, salah satu pilihan hidup yang diberikan Allah kepada seorang muslim selain mati Syahid.
Semoga segala amal ibadahnya diterima di sisi Allah Subhanahu wa Ta’ala dan semoga segala kebaikannya menjadi teladan bagi kita, generasi muslim yang hidup setelahnya. .. Aamiin

Sebab Apa Aku benci? Sebab diorang Berak tak Basuh



Aku tak faham kenapa umat islam terlampau gila-gilakan orang kafir yang pengotor macam pelakon/penyanyi korea-pop jepun-pop..

Sebab apa aku cakap diorang pengotor?

SEBAB DIORANG BERAK TAK BASUH!

Tandas laki kt mana-mana pun mesti ada mangkuk kencing berdiri...habis semua orang islam yang jahil-jahil pakat kencing berdiri, lepas kencing terus tutup zip, basuh pun tak...rambut sikat dah macam orang korea, baju bukan main lagi hebat dengan jaket macho, seluar jin dia season2 sampai jin tak pakai seluar..hensem and macho habislah..

Wallahi kencing tak basuh, menyampah betul aku bila aku pergi luar negara macam singapore,africa,china,india aku terpaksa usung air dalam botol air mineral sebab dalam tandas awam diorang tak de paip air...diorang sume kesat bontot pakai tisu tandas je...makhluk2 tak da tamadun macam tu pulak yang umat islam jadi hamba menyembah budaya budaya jijik diorang....

Yang lebih menyampahnya..sekarang kat airport malaysia pun dua tiga kali gak aku termasuk tandas yang tak de paip...kat lcct,kat klia.....

Apa punya tak senonoh lah orang malaysia ni terlampau agungkan orang kafir ni? Makhluk2 yg takde tamadun macam tu pulak yang umat islam jadi hamba menyembah budaya budaya jijik diorang..

Dah la Gambar profil k-pop, cover photo k-pop, wallpaper hensed k-pop..habis semua dlm kepale otak dia k-pop..

kdg2 ade jgk sampai tidur lewat mlm sbb duk ngendap ke leptop tgk klip video2 korea dlm youtube atau drama2 korea ni..alaaahaii,

Laki-laki camtu pulak pompuan-pompuan dok kejar..

"fuyyooo cute giler nye mamat tu!!"
"waaa hensemmm..oooseemmm..!!"

Yang kejar tu cacat otak kuasa 2 atau dalam bahasa inggerisnya "brain failure the power of two"...

Sape yg makan cili, dialah yg terasa pedas nya..sape tk makan, dia tk rase pedas ~,~

Akhir kata dari aku...PHUUUUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII........

Yang kejar tu cacat otak kuasa 2 atau dalam bahasa inggerisnya "brain failure the power of two"...

Note : NABI DAH PESAN YANG RAMAI MASUK NERAKA SEBAB TANDAS..KENCING DAN NAJIS YANG TAK DIJAGA...JANGAN MAIN MAIN LAH!!!

.......

Jom Follow

Site Info

Recent Comments Widget