Hati-hati Jika Anda Mempunyai Kesan Lekuk Seperti Ini Di Kaki



Jom check kalau- kalau anda sebenarnya menghidap penyakit Edeme. Caranya mudah sahaja, Tengok dan pegang kaki anda, picit isi kaki dengan jari anda. Kalau terdapat lekokkan lubang ditempat yang dipicit dan lubang tersebut lambat timbul kepada asalnya anda berkemungkinan mempunyai Edema.

Edema adalah istilah medis untuk retensi cairan dalam tubuh. Penumpukan atau akumulasi cairan menyebabkan jaringan yang terkena menjadi bengkak. Pembengkakan adalah akibat dari akumulasi kelebihan cairan di bawah kulit di ruang dalam jaringan.

Apa penyebab kaki bengkak/edema?

Anda kena bertindak pantas kalau:

1. Bengkak edema dari kaki naik ke Iutut dan ke paha + penat = Kemungkinan anda ada masalah kegagalan jantung.

2. Bengkak edema dari kaki naik ke iutut dan & ke paha +i- ke tangan & perut + muka bengkak macam belon = kemungkinan anda ada masalah buah pinggang.

3. Bengkak edema dari kaki naik ke iutut & ke paha + perut borolfbuncit dgn air muka badan kuning ( jaundice) +i- penat = kemungkinan anda ada masaalah hati.

4. Bengkak edema di kaki je. Cek perut ada baby…..hihihi = Ni bengkak kaki waktu hamil. Lepas bersalin okje. Lelaki berkecualill

5. Bengkak EDEMA km berdiri lama atau travel dlm kenderaan/ kapalterbang terlalu lama. Ni ok je bila angkat kaki masa balik rumah, buh kedua2 kaku atas bantal. . ..besuknya ok je.

6. Bengkak EDEMA di kaki…ada perandangan/ kemerahan di kaki. Turuti dgn DEMAM CELLULITIS iaitu kuman infeksi di kulit kaki. Mkn antibiotik. Cek takut ada Kencing Manis.

7. Bengkak EDEMA dikaki km ACCIDENT.

Nak buat camana…nama pun aocident..kaki kena hentak masa accident…bengkak je le..Kadang2 tulang patah pula tu….Buh Simen pula.

8. Bengkak EDEMA di kaki…+ URAT2 mcm ular timbul dari kaki k6 oelah kakang VERICOSE VEIN. Banyak lagi sbb2 Edema……

Camana cara mengubati kaki bengkak?

A. Angkat kaki setiap kali befbaring, iaitu letakkan kaki lebih tinggi dari dada.

B.Kurangi knn garam atau masin.

C. Jangan duduk atau berdiri terlalu lama.

D. Gunakan stoking khusus pada kaki yg bengkak.

E. Jumpa doctor anda untuk pastikan samada EDEMA kaki anda ni bersangkutan penyakit atau tak?

Dah ke picit kaki anda atau kaki keluarga anda? EDEMA kaki anda yang mana satu?

Sumber : Dr. Abdul Rahim


0 comment... add one now