Header Ads

Mulut Terkena Ulser? Guna 6 Petua Ini Untuk Merawat Ulser Mulut Dengan Berkesan




Kalau dah terkena ulser ni, nak makan pun susah. Memang menyakitkan , ya tak? Kata orang, kalau nak cepat baik kena minum banyak air kosong. Kebiasaan, individu akan terkena ulser di bahagian bibir. Punca ulser ni ada banyak, mungkin korang kekurangan vitamin B12, Vitamin C atau kurang zat besi. Selain itu, kerap kali makan makanan pedas dan masam juga menjadi punca bibir korang tumbuh ulser. Jadi, kami ada sediakan beberapa cara yang berkesan untuk hilangkan ulser ini. Jom kita tengok :

1) Air kelapa

Ya, minum air kelapa hijau dan kumur. Cara ini boleh menghilangkan ulser korang

2) Serbuk kopi

Ambil sedikit serbuk kopi dan letak di bahagian ulser. Selepas itu, korang kumur dengan air ksoong.

3) Air Garam

Ya, orang ramai banyak ikut cara ni kan? Kumur dengan air garam sebanyak 3 kali sehari dan ulser akan hilang dengan cepat.

4) Yoghurt

Yoghurt mengandungi acidopjilus. Kandungan itu menjaga keseimbangan bakteria dalam mulut dan badan. Yoghurt dapat menghilangkan ulser dengan cepat.

5) Ubat tradisional

Lidah buaya, jus plum, ekstrak biji anggur boleh digunakan sebagai ubat untuk merawat ulser dengan guna bahan-bahan tersebut untuk basuh mulut korang

6) Bawang merah

Bawang merah, betik dan juga sachet teh  digunakan untuk basuh luka ulser. Cara ini juga berkesan untuk menyembuhkan luka ulser.

Dah tahu 6 cara ni boleh la cuba buat jika terkena ulser di mulut okay? Selamat mencuba

Kredit: THR gegar



loading...
Loading...

Tiada ulasan

Dikuasakan oleh Blogger.