Header Ads

Tahukah Anda 10 Jenis Makanan Ni Buat Angin Dalam Badan Banyak





Ada beberapa jenis makanan yang mengandungi gula dan menjadi gas berlebihan dalam badan kita bila kita makan. Ada makanan yang mungkin anda dah tahu dan mungkin ada yang belum. Ini antara 10 jenis makanan yang menyumbang angin berlebihan dalam badan. 

1. Kacang

Kacang mengandungi banyak raffinose, gula kompleks yang menyebabkan masalah pencernaan. Raffinose akan melalui usus kecil ke usus besar di mana bakteria akan memecahkan ia ke bawah, menghasilkan hidrogen, karbon dioksida, dan gas metana, yang keluar melalui rektum.

2. Produk Tenusu

Laktosa adalah gula yang ada di dalam susu dan produk tenusu yang paling, termasuk keju dan ais krim.

3. Bijirin  

Bijirin penuh seperti gandum dan oat mengandungi serat, raffinose, dan kanji. Semua ini dipecahkan oleh bakteria dalam usus besar, yang membawa kepada gas. Malah, beras adalah satu-satunya bijirin yang tidak menyebabkan gas.

4. Sayur-sayuran

Sayur-sayuran tertentu seperti tauge, brokoli, kubis, asparagus, dan kubis bunga diketahui menyebabkan gas berlebihan. Seperti kacang, sayur-sayuran juga mengandungi gula yang kompleks, raffinose. 

5. Soda

Minuman bikarbonat dan soda sememangnya mengandungi gas yang sangat banyak. Jadi tak mustahil lepas minum kita akan sendawa gas yang kita minum!

6. Buah-buahan

Buah-buahan seperti epal, pic, pear, dan prun mengandungi gula semula jadi alkohol, sorbitol, yang badan yang menyebabkan masalah pencernaan. 

7. Gula-gula

Menghisap gula-gula boleh menyebabkan anda menelan udara tambahan. Banyak gula-gula juga menggunakan sorbitol sebagai pemanis.

8. Bawang

Bawang mengandungi gula semula jadi yang dikenali sebagai fruktosa. Seperti raffinose dan sorbitol, fruktosa menyumbang kepada gas apabila bakteria dalam usus memecahkan ia ke bawah.

9. Chewing Gum

Nampak chewing gum macam tak mengandungi apa-apa gas kan. Tapi sebenarnya apabila kita mengunyah gula-gula getah, kita telan lebih banyak udara. 

10. Makanan proses

Makanan proses mengandungi pelbagai bahan-bahan, termasuk fruktosa dan laktosa.*

Sumber: ERA fm



Loading...

Tiada ulasan

Dikuasakan oleh Blogger.