Jangan Buang Biji Kurma Selepas Makan. BACA NI !! Inilah 6 Rahsia Khasiat Biji Kurma Yang Ramai Tak TAHU !!


Tahukah anda kalau ternyata tidak cuma daging buahnya saja yang kaya nutrisi, biji kurma juga kaya nutrisi serta bermanfaat untuk kesihatan. Malangnya ada banyak orang yang belum menyedarinya sehingga biji kurma cuma selesai ditempat sampah.

Kandungan nutrisi Biji Kurma

Biji kurma kaya kandungan nutrisi yang penting untuk tubuh, salah satunya: protein, karbohidrat, Air, lemak, serat alami, serta mineral penting, salah satunya: kalsium, natrium, magnesium, besi, mangan, zinc, cuprum, nikel, cadmium serta cobalt . Diluar itu, biji kurma juga kaya antioksidan yang berfungsi membentengi tubuh dari serangan radikal bebas.

Manfaat biji Kurma Untuk Kesihatan

Pelbagai kandungan nutrisi yang ada dalam biji kurma di atas membuat biji kurma bagus untuk menjaga kesihatan serta mencegah bermacam penyakit berbahaya, salah satunya:

Menjaga kesihatan tulang serta gigi

Kandungan kalsium, magnesium serta mineral penting yang lain dalam biji kurma sangat bagus untuk menyokong perkembangan tulang serta gigi yang kuat dan menjaga dari permasalahan kesihatan tulang, misalnya: osteoporosis.

Melancarkan pencernaan

Kandungan serat dalam biji kurma membuatnya ampuh membantu mengatasi permasalahan pencernaan, misalnya: sembelit, susah buang air besar, serta lain sebagainya.

Mencegah serta mengatasi anemia

Biji kurma kaya zat besi, sehingga bagus untuk membantu mencegah serta mengatasi anemia.

Menyihatkan jantung

Kandungan anti-oksidan dalam biji kurma membantu mencegah radikal bebas. Diluar itu kandungan magnesium juga bermanfaat melenturkan pembuluh darah serta mengurangkan timbunan lemak pada dinding pembuluh darah

Selain sebahagian manfaat di atas, ada banyak manfaat lain dari memakan biji kurma, salah satunya: menambah tenaga, meringankan penyakit kencing manis, mengendurkan saraf yang tegang, menyegarkan tubuh, melancarkan peredaran darah, mengatasi darah tinggi, serta lain sebagainya.

Alternatif pengganti Kopi

Bila anda termasuk juga penggemar kopi, tentu tidak lengkap rasa-rasanya bila satu hari saja tanpa ada kopi. Walau sebenarnya kopi mempunyai kandungan kafein yang apabila dimakan terlalu berlebihan boleh mengakibatkan ulser perut, jantung berdebar-debar, serta meningkatkan risiko hipertensi serta strok. Berbahaya sekali bukan? Sebagai gantinya, anda boleh nikmati minuman dari biji kurma yang aman serta menyihatkan.

Langkah Menikmati Biji Kurma sebagai pengganti Kopi

Untuk memperoleh manfaat kesihatan dari biji kurma, anda boleh memanfaatkannya sebagai minuman kopi. Langkahnya: jemur biji kurma sampai kering, sangrai hingga matang serta harum, lalu haluskan. Anda boleh menyeduhnya bersama gula seperti minum kopi seperti biasa. Mudah kan? Mudah-mudahan maklumat tentang manfaat biji kurma untuk kesihatan diaats boleh bermanfaat untuk kita semua.

0 comment... add one now