Segera Berhenti Charge Handphone Dengan Cara Ini Jika Tidak Mahu Meletup


Handphone ,Smartphone dan juga android kini memiliki kecanggihan berbanding dengan handphone biasa yang hanya digunakan untuk call dan Sms sahaja.

Akibat dari pada Kecanggihan yang memenuhi kebutuhan manusia sehari hari ,Handphone canggih terkini lebih kuat memakan daya baterai, Handphone umumnya di charge dengan sekali sehari bagi si pemakai yang kerap melayari internet,berlain dengan phone biasa yang hanya cukup di charge sekali dalam 5 ke 6 hari itu pun masih ada baki.

Dikarenakan Handphone canggih yang kerap dipakai dan di charge membuat baterai Handphone akan bekerja lebih keras.impak negatifnya beterainya cepat rosak dan mengakibatkan letupan seperti bom yang berlaku akhir bulan lalu kepada dua mangsa.

-Pertama, letupan itu berlaku saat membuat panggilan dengan charge yang tidak dilepas dari aliran listrik.

-Kedua, letupan berlaku saat mengangkat panggilan dalam keadaan handphone yang sudah lama di charge dan tidak dilepas dari aliran listrik.

Perkara ini ramai sebenarnya yang membuat spekulasi sendiri seperti Handphone canggih yang dimiliki mangsa adalah buatan china.ya..itu adalah salah satu puncanya.

Bagaimana pula dengan handphone yang original?adakah perkara yang sama boleh berlaku? susah tentu, apabila anda tidak menjaganya dengan baik,seperti halnya manusia yang tidak makan pada waktunya,tentu sedikit banyak akan menimbulkan kemudaratan pada tubuh dan kesihatan,begitu jugalah dengan handphone canggih terkini.

Untuk itu perlu anda mengetahui beberapa kebiasaan buruk yang biasa anda lakukan tanpa anda sedari sebenarnya sangat berpotensi membuat beterai handphone anda cepat rosak dan meletup.

Berhenti menggunakan powerbank

Dalam keadaan Beterai yang lemah,powerbank seringkali dijadikan sebagai hero penyelamat untuk menyelamatkan nyawa hendpone yang nazak ketika melayari internet.

Hentikan tabiat buruk seperti itu,keseringan menggunakan powerbank sambi melayari internet bisa membuat daya tahan beterai handphone semakin berkurangan,(Perkara sama juga jangan dilakukan charge handphone di aliran listrik sambil melayari internet)

Tidak seperti hanphone yang di charge melalui aliran listerik, pawerbank sebenarnya tidak mengalirkan daya yang stabil yang sesuai dengan spesifikasi handphone canggih.

Ditambah lagi dengan banyaknya powerbank dengan berkualitas rendah di jual di pasaran.

Kebiasaan buruk lainnya adalah charge hanphone menggunakan leptop PC kabel data,ini juga perkara yang haris anda tinggalkan seperti halnya menggunakan powerbank,kecuali anda benar benar dalam darurat seperti anda terdampar di sebuah pulau berpenghuni bidadari.

Berhenti pakai charge sembarangan(sama tapi tak serupa)

Perangkat charger smartphone dan tablet Android umumnya memiliki bentuk reka yang sama (seragam).

Namun tahukah anda sebenarnya charge yang sedia ada (pembawaan) mempunyai spesifikasi khusus yang sesuai dengan jenis perangkat dan kapasitas beterai handphone yang anda miliki.

Charge seperti ini memang sering digunakan,meminjam charge rakan dengan jenama hanphone yang berbeda tapi bentuk charge sama adalah pilihan terbaik yang anda lakukan tentunya.

Charge yang tidak sesuai dengan spesifikasi handphone anda akan mengakibatkan berkurangnya kinerja baterai,jadi mulai sekarang jangan pakai charge sembarangan .gunalah charge original,kalau nak pinjam dengan rakan pun pastikan dia memiliki jenama handphone yang sama yang tentu sesuai dengan standar handphone anda.

Berhenti Charge Semalaman.

Keadaan ini sangat berbahaya,dan juga sangat memudaratkan kesihatan baterai handphone dengan sangat cepat.handphone yang sudah penuh dalam waktu yang lama, di charge semalaman meletakkan baterai dalam kondisi extrime dan panas hingga meletup.

Handphone canggih terkini memang dilengkapi dengan fitur overharge protection yang menjaga baterai berhenti diisi saat penuh. Namun, beberapa kajian menyebutkan baterai bisa terjatuh kualitinya dan fitur overharge protection lama kelamaan akan rosak jika dipaksa diisi melebihi 100 persen dengan berulang kali.

Sebaikknya charge handphone dalam kekuatan baterai 80 ke 90 persen saja.

Charge handphone selepas baterai kosong

Membiarkan baterai benar benar kosong terlalu lama juga adalah salah satu perkara yang menjejaskan ketahanan baterai handphone.

Pasalnya,jika baterai benar benar dalam keadaan kosong dibarkan terlalu lama,sel dalam baterai akan tidur,jika tidak cepat cepat di bangunkan,kemungkinan buruknya,sel yang terlalu lama tidur akan kehilangan kemampuan untuk menyerap daya dari alat pengisian dengan baik.

Menurut kajian pengisian daya baterai terbaik adalah ketika bateria handphone dalam kekuatan 15 ke 35 persen.
Behenti menggunakan baterai handphone terlalu lama.

Seperti halnya manusia,saban hari,bulan dan berganti tahun faktanya ketahanan tubuh akan menurut,begitu juga dengan baterai.

Walaupun pengguna telah merawat baterai dengan tips yang betul,tips itu hanya untuk menjaga daya tahan baterai,bukan membuatnya abadi.

Untuk itu apabila anda menemukan sesuatu yang tidak biasa dengan daya tahan baterai anda,segeralah menukarnya dengan yang baru tentu dengan kuaiti yang baik.

0 comment... add one now