Subhanallah..Inilah 13 Alasan Kenapa Anda Mesti Berwudhu Sebelum Tidur. Share Jangan Abaikan...


Wudhu menjadi sesuatu yang akrab bagi kaum muslim. Ini kerana wudhu merupakan salah satu cara bersuci untuk melakukan ibadah dalam islam. Wudhu menjadi ritual suci, sebelum anda meletakkan kaki diatas sejadah dan mengenakan pakaian yang hendak melakukan solat atau ibadah lainnya. Namun tahukah kamu bahawa melakukan wudhu terlebih dahulu merupakan salah satu kebiasaan Rasulullah SAW sebelum tidur.

Kebiasaan baik ini tentu memberikan pengaruh baik untuk yang melakukannya. Menurut ilmu perubatan, terbukti juga sangat baik untuk kesihatan. Penelitian terakhir dari Universiti Alexsandria, Dr. Musthafa Syahatah, seorang dekan fakulti THT menegaskan bahawa orang yang melakukan wudhu sebelum tidur memiliki kuman lebih sedikit dari pada orang yang tidak melakukan wudhu.

Jadi apakah manfaat berwudhu sebelum tidur bagi tubuh, berikut ini beberapa diantaranya :

1. Bebas dari kuman jahat

Kuman jahat mampu tumbuh dan berkembang dimana saja. Bahkan di setiap gagang pintu anda, di atas karpet, mahupun di tempat menonton televisyen anda merupakan tempat perkembangan kuman yang baik. Oleh sebab itu, anda di haruskan untuk selalu dalam keadaan bersih. Apatah lagi ketika hendak tidur.

Salah satu solusinya adalah dengan wudhu sebelum tidur. Penelitian terakhir menyebutkan bahwa wudhu mampu mengurangi kuman-kuman yang hidup dalam tubuh anda.

2. Struktur wudhu memang menyihatkan

Wudhu bererti membersihkan diri anda. Baik dari kotoran, kuman, dan bakteria yang mengenai tubuh anda. Melakukan wudhu yang di mulai dari niat, lalu membasuh kedua tangan, berkumur, memasukkan air ke dalam hidung serta membasuh kepala sangat jelas bererti membersihkan anggota badan bahagian atas.

Lalu di lanjutkan untuk membersihkan tangan sampai siku, lalu ke dua belah telinga, serta membersihkan kaki. Tata cara yang di sebutkan sangat baik untuk membantu anda menjaga dan merawat kesihatan tubuh.

3. Membantu menjaga kesihatan wajah

Jika pakar kecantikan menekankan para wanita untuk mencuci muka sebelum tidur, maka Rasulullah menganjurkan untuk berwudhu sebelum tidur. Kedua sisi ini sebenarnya memiliki tujuan yang sama, iaitu membersihkan anggota badan bahagian atas.

4. Semakin mendekatkan diri pada Illahi

Berwudlu merupakan salah satu bentuk ibadah tinggi. Sebab dengan wudhu kita sentiasa menjaga kebersihan diri. Sedangkan Allah menyayangi dan menyukai kebersihan. Anda pasti sudah tidak asing dengan hadis yang berbunyi kebersihan adalah sebagagian dari keimanan.

5. Di doakan oleh malaikat

Dalam sebuah hadis yang di riwayatkan oleh Ibnu Hibban menyebutkan bahawa seseorang yang berwudhu, ketika bangun ia akan di doakan malaikat. Semak berikut haditsnya :

Rasulullah SAW bersabda : “Barang siapa tidur dimalam hari dalam keadaan suci (berwudhu’) maka Malaikat akan tetap mengikuti, lalu ketika ia bangun niscaya Malaikat itu akan berucap ‘Ya Allah ampunilah hamba mu si fulan, kerana ia tidur di malam hari dalam keadaan selalu suci’”.(HR Ibnu Hibban dari Ibnu Umar r.a.)

6. Ketika mati, maka akan di anggap mati syahid

Dalam suatu kitab yang di tulis oleh Syekh Muhammad bin Umar An Nawawi Al Mantany dalam bukunya Tanqih al Qand al Hatsis menyebutkan bahawa seseorang yang berwudhu sebelum tidur mendapatkan manfaat. Iaitu ketika ia meninggal maka dianggap mati syahid.

Dari Umar bin Harits bahwa Nabi bersabda : ”barangsiapa tidur dalam keadaan berwudhu ,maka apabila mati disaat tidur maka matinya dalam keadaan syahid disisi allah”

Maksudnya adalah seseorang yang tidur dalam keadaan suci, berwudhu, maka ia akan memperolehi posisi tinggi di sisi Allah. Subhanallah.

7. Merehatkan otot sebelum tidur

Ketika siang hari, pasti aktiviti yang anda lakukan sangat banyak. Untuk itu perlu dilakukan untuk merehatkan otot. Manfaat wudhu sebelum tidur adalah salah satu cara untuk merehatkan otot yang kaku setelah seharian bekerja keras. Bahkan secara psikologi, seseorang yang telah melakukan wudhu akan nampak lebih tenang. Serta badan anda akan terasa segar kembali.

8. Mampu mencerahkan kulit

Anda tak perlu membeli peralatan make up yang mahal untuk mendapatkan wajah yang cerah. Sebenarnya dengan berwudhu sebelum tidur juga mampu mencerahkan kulit wajah anda. Sebab menurut pakar kecantikan berwudhu di percaya mampu menghilangkan noda kotoran. Dengan begitu wajah anda lebih nampak segar dan bersih.

9. Di sunnahkan oleh Rasulullah

Pernah sahabat Nabi, iaitu Al Bara’ bin Azib RA menyampaikan bahawa Rosulullah SAW pernah bersabda kepada dirinya.

“Apabila engkau hendak mendatangi pembaringan (tidur), maka hendaklah berwudhu terlebih dahulu sebagaimana wudhumu untuk melakukan shalat.” (HR. Bukahri dan Muslim).

Anda masih ragu pada manfaat wudhu sebelum tidur? Tinggalkanlah keraguan tersebut!

10. Menstimulasi saraf pusat

Menurut penelitian yang di lakukan oleh Prof. Leopold Warner Von Ehrenfels, beliau adalah psikiatrik sekaligus ahli perubatan neurology dari Austria mengakui sesuatu yang istimewa ketika seseorang berwudhu. Pusat saraf manusia yang paling peka adalah pada bahagian tangan, kaki serta sebelah dahi. Ketiga bahagian ini boleh di katakan sangat sensitif dengan keadaan air segar. Sehingga ketika anda membasuh ketiga bahagian tersebut, secara tidak langsung anda membangunkan dan menstimulasi saraf pusat.

11. Menghindari penyakit kulit

Bahagian tangan, muka, serta kaki adalah bahagian yang paling efektif untuk menyalurkan kuman serta kotoran. Sebab ketiga bahagian tersebut yang paling banyak bersentuhan secara langsung dengan benda asing atau pathogen. Oleh sebab itu, perlu dilakukan pembersihan berulang kali. Manfaatnya adalah untuk mengurangi kemungkinan terkena penyakit kulit.

12. Menormalkan degupan jantung

Salah satu kegiatan wudhu yang sangat memiliki khasiat terbaik adalah ketika anda membasahi anggota tubuh ke air. Hal ini mampu membuat kenormalan jantung untuk berdegup lebih stabil. Hasil ini bahkan sudah di teliti oleh Doktor Ahmad Syauqy yang pakar di bidang penyakit dalam dan penyakit jantung di London.

13. Menyembuhkan insomnia

Anda kerap mengalami susah tidur? Ya, insomnia memang banyak menyerang para remaja. Padahal menurut kesihatan, tidur terlalu malam, bahkan pagi atau tidak tidur sekalipun mampu merosak organ anda secara automatik. Maka kebiasaan insomnia memang sebaiknya di hilangkan. Caranya? Cukup ambil air wudhu sebelum tidur.

Alasan Berwudhu itu Baik

Melakukan istinsaq atau memasukkan air ke dalam hidung ternyata bermanfaat untuk kesihatan hidung kita. Mencuci tangan baik sampai pergelangan tangan serta sampai siku yang di ulang hingga tiga kali juga menjaga kita dari kuman kuman jahat. Sebab kebanyakan alat perantara kuman masuk ke dalam tubuh melalui tangan. Kebersihan kulit serta kelembaban juga boleh terjaga ketika anda sering melakukan wudhu. Menjaga kebersihan telinga. Sebab bahagian yang jarang di jangkau manusia ketika membersihkan badan adalah telinga.

Dan yang terakhir kita menjaga kesihatan kaki, baik dari telapak kaki, jari jemari kaki, serta mata kaki. Begitulah ulasannya mengapa wudhu itu menyihatkan. 

Itulah beberapa manfaat yang di ulas mengenai manfaat berwudhu sebelum tidur. Semoga berguna, jangan lupa wudhu.

0 comment... add one now