Hilangkan Racun Dalam Badan Dengan Pokok Lidah Buaya (Aloe Vera)


Lidah Buaya adalah salah satu tumbuhan antara 250 spesis Aloe serata dunia.Lidah buaya telah digunakan sebagai ubatan tradisional untuk melegakan luka, ruam, demam, gatal-gatal, kulit dan banyak lagi. Selain itu, pokok herba ini juga sangat popular dalam industri kosmetik dan produk kesihatan. Walaubagaimanapun ia masih kurang ditanam secara komersial di Malaysia.

Antara Khasiat Lidah Buaya (Aloe Vera)

Dapat mengubati luka terbakar, caranya adalah: daun lidah buaya dicuci bersih, lalu dibelah menjadi dua, di dalamnya akan terdapat lendir seperti gel disapu pada luka bakar maka dalam masa 2-3 hari akan sembuh.

Dapat mengeluarkan racun tubuh, yaitu adanya kandungan gelatin yang boleh berkhasiat menyerap racun dalam usus dan mengeluarkannya bersama feses, caranya sangat mudah iaitu dengan membuat jus lidah buaya.

Dapat menurunkan diabetes, iaitu dengan cara mengambil jus lidah buaya setengah sudu diminum rutin selama 14 hari dipercayai dapat menurunkan kadar gula 45%.

Boleh digunakan untuk menghilangkan jerawat merah yang besar dan meradang, caranya cukup simpel, ambil saja lidah buaya, kemudian belah, lalu ambil getahnya atau lendir yang terdapat didalamnya. Sapukan pada bahagian wajah yang terkena jerawat sekali dalam sehari kurang lebih selama 10-15 minit kemudian bilas dengan air hangat.

Dapat menghilangkan flek–flek hitam pada wajah, caranya: wajah dibersihkan terlebih dahulu menggunakan facial foam, ambil jelly lidah buayanya, lalu bersihkan dari lendir–lendirnya dan usapkan ke wajah setiap pagi juga malam hari. Biarkan selama 30 minit. Selepas itu bersihkan dengan air bersih lalu keringkan. Lakukan sekurang-kurangnya 2x sehari berturut–turut. Cara ini memakan masa lama, namun bila dilakukan secara rutin, hasilnya pun akan maksimum.

Dapat menguatkan akar bulu mata, nah, bagi anda yang sering memakai maskara, lidah buaya sangat sesuai untuk merawat bulu mata anda, caranya: sebelum tidur, cuci bulu mata agar terbebas dari bahan kimia seperti maskara, lalu ambil lendir lidah buaya, oleskan pelan- pelan pada bulu mata, biarkan selama 30 minit, lalu cuci dengan air biasa hingga bersih. Bila teratur menggunakannya, dijamin bulu mata anda tidak mudah gugur dan tebal.

Boleh merawat rambut agar tidak mudah gugur, mengurangkan kelemumur, dan mempercepatkan pertumbuhan rambut, caranya adalah ambil dua pelepah lidah buaya yang sudah dicuci, kemudian gosokkan isinya pada kulit kepala yang telah dicuci / dikeramasi, lalu balut rambut dengan kain dan bilas keesokan harinya, usahakan melakukan rawatan ini setiap hari untuk mendapatkan hasil maksimum.

Boleh digunakan sebagai gel cukur, nah, bagi anda yang ingin bercukur dengan cara alami dan mudah, boleh menggunakan lendir atau gel lidah buaya, caranya sangat mudah, oleskan lendir lidah buaya sebelum mencukur bulu jenggo atau misai anda, cara ini sangat ampuh untuk mencegah iritasi kulit, kulit akan terasa sejuk dan tidak perih.

Boleh merawat buasir, caranya adalah parut lidah buaya, tambahkn madu dan setengah cawan air matang pada parut tersebut, aduk hingga rata, saring, lalu diminum 3 kali sehari.

Boleh diproses menjadi minuman bernilai ekonomi tinggi, NATA DE ALOE, bentuknya seperti nata de coco atau sari kelapa, bila dimakan dapat berkhasiat untuk mencegah bengkak sendi, mencegah sel kanser, serta membantu penyembuhan luka sehabis operasi.

0 comment... add one now