Header Ads

"Macamni Rupanya Kerja Ayah Aku, Kadang-Kadang Sanggup Pertaruhkan Nyawa Demi Sara Anak," Kisah Pengorbanan Bapa Ini Sentuh Hati



Ayah, begitu banyak pengorbanan mereka dalam membesarkan kita, ada yang sanggup melakukan kerja yang membuatkan mereka terdedah kepada bahaya demi mencari nafkah membesarkan anak-anak yang Tuhan amanahkan kepada mereka.

Ada yang bekerja tidak mengira hujan panas, ada yang pergi pagi balik malam membanting tulang empat kerat, kesihatan mereka tidak diperduli asalkan kehidupan anak-anak mereka terjamin.

Diceritakan sebuah kisah oleh Ustaz Khailil Razak cukup membuatkan hati tersentuh, kisah pengorbanan ayahnya yang merupakan seorang nelayan sanggup melakukan pengorbanan besar demi membesarkan anak-anaknya.


Teringat masa saya darjah 4.. Saya pernah mintak ngan ayah sy nak ikut pergi kelaut.. Ayh sy kan nelayan.. Ayah sy tak bagi.. Saya degil.. Ikut jugak.. Ayah naik basikal.. Sy ikut kat belakang.. Ayah saya geram ayah saya turun basikal perambat dengan pelepah kelapa,, hahaha masa tu sy nangis teriak.. Sebab nak sgat ikut.. Sebenarnya ayh bukan x bagi ikut tapi kat laut ni macam2 leh berlaku.. Ayah syg anak dia.. Xnak anak rasa sikit pun kesusahan ayah cari duit...

Satu hari ni.. Masa tingkatan 2 tak silap.. Saya kenen lagi ngan ayah.. "Ayah.. Nak ikut kelaut leh?" Ayah kata "ermm.. Besok lepas sahur kita pergi.." Allahu.. Bukan main excited masa tu... Bestnye dapat naik bot ayah.. Bulan pose masa tu.. Sy pun ikut la ayah naik basikal..pergi jeti..tempat ayah parking bot.. Wahh.. Walaupun bot ayah sendiri tapi tak pernah pergi kelaut.. Gerak je kelaut memang best.. Sampai tengah2 laut.. Ayah pun buang jala kat dalam laut.. Orang panggil pukat hanyut... Ye kot.. Hehe lupa dah.. Pasti bot di matikan.. Hanyut je rasa.. Aduiii dah mula loya.. Saya muntah.. Dekat 4 kali.. Dah sampai keluar hijau.. Mabuk... Aduhh.. Ayah kata "sekarang rasa?" Ayah geleng kepala kat saya... Aduihh dalam hati saya kata "macam ni ke cari duit kat laut??" Terus nangis kenangkan susah nya ayah selama ni rupanya...

Bila bot start.. Tiba2 berenti.. Macam ada yg terlekat.. Aduhh.. Rupanya pukat terlekat kat kipas bot.. Sy kata "ayah macamna kalau mcm ni? " saya tengok ayah saya bukak baju.. Tinggal seluar je.. Ayah berdiri tepi bot.. Ehhh ayah nak buat apa yah??? Ayah saya terus terjun menyelam.. YaAllah.. Lama pulak tu.. Sy panggil.. Ayah.. Ayah..! Mna niiii... Ayah! Saya mula nangis.. Sebab lama sngat.. YaAllahh.. Ayah...!

Tiba2 ayah saya muncul belakang.. Bunyi air.. Ayah...! Ayah tanya.. Nape nangis? Syaa kata"yelaa.. Lamaa sangat ayah menyelam tadi..." Dalam hati kata "ingat ayah dah lemas.." Ayah kata.. "Ayah adik hebat nyelam..." Saya terus ketawa haha... Ayah kata dah jom balik.. Adik asyik muntah jee... Hahaha

Masa balik sy duduk bahagian depan sambil menangis.. YaAllah.. Macam ni rupanya kerja ayah aku.. Susahnya.. Kadang2 dia korbankan nyawa dia untuk cari sesuap nasi utk sara 6 orang anaknya.. YaAlllah berkatilah ayah saya.. Sebab tu sy suka tengok muka ayah saya sebab sentiasa tenang dan comel.. Ayh.. Walaupun ayah x pandai membaca.. Tak berpelajaran macam ayah2 orang lain.. Ayah adalah hero buat kami semua...

Masa abg saya yg no 4 (engineer) nak masuk ukm.. Dapat je tawaran.. Ayah tau nak guna duit banyak.. Ayah senyap2 ayah jual bot kesyangannya dan bagi duit tu utk sambung belajar abg sy ni degree di ukm.. YaAllah.. Besarnya pengorbanan seorang ayah.. Kalau sy minum ngeteh ngan abg sy ni cerita balik pasal ni.. Mesti kami bergenang air mata.. MasyaAllah hari ni apa sahaja ayah kami nak.. Kami akan penuhi.. Abg sy ni selalu bawak ayah saya brjalan ke australia.. Baru ni saya tanya ayah saya "ayah.. Nak tak pergi england jalan2 ngan adik?"Ayah jawab buat saya nangis.. "Nak laa adik.. Masa time ayah sihat nilah nak bawak ayah jalan2.. Ayah sakit nanti dah tak boleh dah.." Saya terus book tiket ke england selama 10 hari bersma saya juga ayah mertua saya..

Kawan2 pernah tanya saya "banyak duit ko lil sampai boleh bawak ayah ke england?" Saya jawab.."ayah aku dah habiskan ratusan ribu untuk anak2 dia sejak lahir sampai anak dia berjaya"

YaAllah.. Kau ambil awal nyawa ibu saya.. YaAllah kau panjangkanlah nyawa ayah saya.. Agar kami masih ada peluang untuk berkhidmat pada nya dengan baik.. Walaupun kami dah bagi apa yg ayah kami nak.. Tapi masih banyak benda yg kami belum buat utk gembirakan hati mereka.. YaAllah ampuni kami.. Rezekikan kami untuk berkhidmat dan berlaku baik pada mak ayah kami.. YaAllah janganlah kau sekali kali kau lupakan pengorbanan mereka dalam ingatan kami.. Amiiin

Nota kaki : ayah memang banyak diam dalam keluarga.. Dalam diam dia begitu besar pengorbanan dia dalam keluarga tanpa anak2 hari ini sedari

share ya..

Pembimbing Remaja,
Aka Ustaz Tido

Sumber: Siakapkeli



loading...
Loading...

Tiada ulasan

Dikuasakan oleh Blogger.