Header Ads

Bila Setiap Hari Suami Asyik Bandingkan Isteri & Ibunya. Luahan Isteri Ini Membuatkan Kita TERCENGANG !!!




Orang cakap kalau nak cari suami,cari lah suami y menghormati ibu dia,yang menjaga hati ibu dia,nescaya dia akan hormat & jaga isteri dia. Tp mcm mana pula kalau suami banding2 kan isteri dgn ibunya? Contoh: Suami selalu banding2 masakan sy dgn ibu dia, mesti akan cakap ‘kalau ibu dia akan buat mcm tu mcm ni,baru lah sedap masakannya’.

Mula2 kawin sy paham lah,dia da biasa makan masakan ibu dia,tetibe org lain y masakkan utk dia, tp bila lama2 & selalu sgt sy rasa mcm xsyok nk masak. Padahal kalau sy masak elok je dia makan bertambah ckp sedap. Ade sekali tu balik umah mak sy,mak sy masak ikan patin sbb mak sy tau suami sy suka mkn tempoyak ikan patin. 

Yela dia org pahang mmg femes la dgn tempoyak ikan patin. Sy pulak org selatan,cara masak y berbeza. Mak sy masak la ikan patin tu,dia boleh gelak ckp mak sy xpandai masak,mana ade org masak ikan patin mcm tu. Walaupon dia xgelak dpn mak sy,dia cuma ckp dgn sy tp sy amat terasa hati. Selalu jugak dia kondem2 masakan mak sy depan mak sy,mak cuma senyum kan je,tp dlm hati dia sy tau mak sy berkecil hati.bila sy suruh suami sy y masak utk mak sy,xnak pulak dia masak.Sy xpenah nk beza2 kan masakan ibu dia,sy xsuka sy diam kan je,kalau rasa xnk makan xyah makan, xperlu nk gelak2 kan ckp org xpndai masak.

Setahun lps kawin sy bersalin, satu2 cucu utk ibu suami. Sy paham satu2nya mesti la excited,syg sgt2 kat cucu sampaikan apa y sy buat pd sy anak sy ade je y xkene. Kalau pakai pampers akan ckp pampers ketat sgt lah,seluar ketat sgt lah smpai skrg umur anak sy 1thun lebih da pakai saiz xxl tu pon masih ckp ketat smpai sy mati kutu. padahal longgar je. Suami pulak ckp sy ni xpndai jaga anak,so dia nk bg anak sy biar ibu dia jaga,biar membesar sekolah kat kg dia. Ok,sy ni ibu muda,tu anak 1st sy, konfirm byk benda y sy kene blajar,jgn bezakan cara sy dgn ibu dia. Awal2 dpt cucu,ibu dia pesan jgn beli byk sgt baju baby sbb bby cepat besar,betul la tu kan,ok la sy xbeli..tengok2 ibu dia y beli melambak2,bila pkai baju y sy beli ckp baju tu ketat la,padahal sama je saiz nye. Sy diam jela xnk ibu dia terasa.

Pesan kat sy xyah manja kan anak beli mainan, tgk2 dia y beli mainan bergunung2,asal anak sy nangis je dia amek dukung, pesan kat sy jgn ajar anak bdukung. Anak sy mmg rapat dgn ibu dia sebab selang 2mggu mst balik umah ibu dia. Umah mak sy jarang2 sekali balik. Budak biasa la kan kalau org y selalu dia jumpa mmg la dia nak. So kat situ suami rasa anak sy ni ngam serasi dgn ibu dia terus nk bg ibu dia jaga. Sy ni surirumah,bkn nye bkerja smpai xde masa dgn anak sy. Biar lah anak dduk dgn mak dia sendri bkn dgn nenek. Sy xsetuju bg anak sy pd ibu dia,anak sy biar sy y jaga,susah payah sy lahirkan dia tetibe nk bg org lain jaga. Suami ckp biar ibu dia ajar anak sy sbb dia rasa ibu dia ibu terbaik didunia.

Semua org akan rasa mcm tu kan,xde sape y dpt ganti tmpt mak kite. Sejujurnya sy xsetuju ibu dia jaga sbb ibu ayah dia xmementing kan didikan agama,mereka sendiri kadang solat kadang x, xpandai baca quran & ambil mudah pergaulan y bukan mahram ni. Berbeza dgn family sy y amat mementingkan didikan agama,solat,mengaji Al-Quran dan batas2 pergaulan. Kalau betul ibu dia pndai didik anak,xde la anak lelaki dia(suami sy) pukul isteri kan? Kasar2 dgn isteri. Bila sy ckp,biarlah ibu dgn ayah tu abiskan usia tua dia dgn beribadah,xyah nak bebankan diorg dgn anak kite,suami melenting cakap sy perlekehkan agama ibu ayah dia.

Sikit pon sy xde niat nak perlekehkan agama org lain. Suami berkeras nk bg anak sy kat ibu dia.sy xtau nk cakap apa dah. Suami terlalu pentingkan hati dan perasaan ibu dia sampai abaikan perasaan sy. Ibu dia mmg nak sgt jaga cucu dia,sesekali tu boleh la tp kalau membesar kat sana,maaf lah sy xboleh terima. Tidak kah anak y masih kecil tu layak dan selayaknya bersama dgn mak dia sendiri.

Sumber: KRT



Loading...

Tiada ulasan

Dikuasakan oleh Blogger.