Header Ads

Demi Palestin, Ronaldo Tegas Menolak Kontrak Jutaan Bersama “Pepsi”



Konflik yang tak pernah berhenti antara Israel dan Hammas di Gaza, menyebabkan lebih dari seribu warga sipil palestin meninggal dunia.

Gempuran ganas Israel ini mengundang kecaman dan simpati dari pihak dunia Internasional. Termasuk pemain bola terbaik dunia ini, Cristiano Ronaldo dos Santos Aveiro, yang biasa dipanggil dengan nama Cristiano Ronaldo.

Pemain yang terkenal dengan nama CR7 ini mempunyai cara tersendiri dalam menunjukan aksi simpati terhadap situasi yang mengerikan di tanah Palestin. Ronaldo menunjukan aksi solidariti dengan tidak menerima tawaran jutaan dolar dari salah satu perusahaan minuman yang di miliki oleh Yahudi.

Belum lama ini penyerang asal Real Madrid ditawari kontrak iaitu menjadi bintang iklan Pepsi dengan bayaran tinggi. Tetapi pemain asal negara Portugal ini menolaknya dengan tegas.

Hal ini karena Ronaldo mengetahui kemana keuntungan yang akan gunakan. Sudah menjadi hal yang umum perusahaan Pepsi tidak pernah terkecuali menyumbangkan dana yang banyak untuk membantu tentera Israel.

“Pendirian saya tetap teguh untuk tidak membangun kerjasama dengan mereka”, ungkap Ronaldo.

“Saya tahu, Pepsi merupakan salah satu produk yang menyumbang kepada tentera mereka (Israel). Sejak dahulu hingga kini, saya tetap mengatakan tidak pada mereka!,” tegasnya.
Bukan baru kali ini saja Ronaldo mengungkapkan rasa solidaritinya terhadap palestin, Ia juga pernah menolak bertukat baju dengan salah satu pemain Israel.


“Saya tidak akan tukar baju saya dengan ‘pembunuh’. Saya berada di bumi Palestin.” Ungkapnya Saat dikonfirmasi digelarnya Piala Dunia di Brasil beberapa waktu lalu.

Meski sebelumnya Ronaldo kerap dinilai angkuh, kesan itu segera menguap melihat betapa tingginya rasa solidaritinya. “Sebab utamanya adalah saya mendukung pembebasan Palestina”, ungkapnya.

“Selain itu, saya benci melihat anak-anak yang terpaksa menempuh kesulitan untuk meneruskan kehidupan”.

Kepeduliannya ini ditunjukkan meski dirinya tidak pernah hidup dalam situasi perang yang di derita oleh rakyat palestin.

Walaupun sempat dikhabarkan bahwa ibunya pernah merencanakan untuk menggugurkannya, tetapi hidup CR7 sangatlah peduli dengan apa yang dialami oleh anak-anak tak berdosa di Gaza.

“Saya mau anak-anak kecil itu bebas dari cengkaman keganasan dan menjalani kehidupan yang lebih baik.”

“Walaupun saya dan keluarga tidak pernah berhadapan dengan peperangan seperti itu, namun saya dapat merasai sedikit kesengsaraan mereka”.

Kapten kumpulan Portugal ini pernah hidup susah. Kebutuhan masa kecilnya kerap tak terpenuhi kerana kedua orang tuanya bukan seorang pengusaha besar, namun hanyalah keluarga yang sederhana.

Membesarkan diri Ronaldo bersama kedua saudari Liliana Catia dan Elma, dan seorang abang laki-laki, Hugo, dalam suasa berkecukupan sepertinya terlampau sulit untuk pasangan pengurus kebun Jose Dinis Aveiro dan tukang masak Maria Dolores dos Santos Aveiro ini.

“Ini kerana, kehidupan saya ketika kanak-kanak sangat sederhana”.

“Bila mengingati saat itu, hati saya tersentuh dan sangat memahami keadaan anak-anak di sana”.

Jadi apa yang sudah kamu perbuat untuk saudara sesama muslim yang sedang tertimpa perang saudara. Setidaknya kita berdoa agar peperangan segera berakhir dan masyarakat palestin boleh merasakan erti dari sebuah kemerdekaan dan kebebasan.

Marilah kita sama-sama terus mendoakan rakyat Palestin agar sentiasa tanah dalam menharungi kesusahan dan cabaran dalam menghadapi rejim zionis. Semoga Allah Terus melindungi mereka. Semoga Allah juga mengurniakan Christiano Ronaldo hidayah Allah untuk memeluk Islam sebelum beliau pergi selama-lamanya dari dunia ini. Amin

Wallahualam.

Sumber: Suara Media



Loading...

Tiada ulasan

Dikuasakan oleh Blogger.