Header Ads

Minta Beri MC Sebab Anak Tidur Lewat Kerana Main ‘Phone’ & Pening Kepala, Doktor Luah Kekecewaan Dengan Sikap Ibu Ini




Siapa saja yang tidak pernah sakit dekat dunia ini, kalau tidak sakit yang serius, pasti ada sakit-sakit seperti pening, demam, batuk atau selsema. Ada ketikanya kita gagahkan diri berdepan dengan sakit seperti ini untuk menjalankan tanggungjawab yang dipikul.

Tapi, ada sesetengah masayarakat yang ambil enteng akan perihal sijil cuti sakit ini, atau MC. Dilihat MC adalahs alah satu jalan untuk melarikan diri dari apa yang tidak ingin dilakukan, seperti tidak ingin ke sekolah.

Pada asasnya, untuk mengeluarkan MC bukanlah boleh dibuat begitu sahaja, ada ‘standard of procedure’ yang perlu diikut, bukan sewenang-wenangnya nak bagi.

Jika sakit yang dihadapi tidak begitu serius, dan masih boleh melakukan kerja harian seperti biasa, tiada sebab untuk diberikan MC.

Inilah yang dihadapi oleh Dr Nur Ain Mohd Ghazali, yang mana seorang ibu telah minta untuk berikan MC kepada anak gadisnya, berumur 17 tahun hanya sebab pening kepala kerana tidur lewat main ‘handphone’.

Mari kita ikuti perkongsian darinya.

Foto: vorlage

Today hakak memang pissed off gile..

Datang seorang mak bersama anak perempuannya yang berumur 17 thn ( ye spm tahun ni)

Mak : doktor, anak saya pening2. 
Me : oooo pening. kenape pening, buat ape semalam?
Mak: ha tula die, smalam tido lambat kol 12 baru tido, main handphone
Me : demam, batuk selsema? Masalah lain ?
Mak : takde doktor. memang pening je

Clinical examination smua normal

Me : so datang ni sebab nak cuti sekolah ke?
Mak : haah, dah tak pegi sekolah sebab pening (pandang muka budak tu yang mmg sepatah pun x ckp dr td). 
Me: 'dik, awak expect saya untuk bagi cuti sekolah sbb awak pening kepala sbb tido lambat main handphone?
Puan, kalau saya taknak bagi mc, kira ponteng la kan?
Mak : haah doktor, kira ponteng
Me: kalau saya taknak bagi mc boleh kan?

U should see her mother`s facial expresssion

Dik, thank god u cant see my poker face behind the mask im wearing..

Parents, kenapa buat anak macam tu?
Ni bukan kes pertama, makin banyak la kes macam ni,
Anak berlari2 dlm bilik and minta mc dengan doktor. Kalau anak tu dah boleh berlari, awatnye takleh gi skolah?
U r showing serious bad example to ur children
U r nurturing an mc seeker

Generasi malas nak belajar
Generasi malas bekerja

Taknak keje taknak gi skolah, minta mc

And u r ranting this and that, bla bla bla.keyboard warrior, dielah champion..

Sigh

Is this our future generation?

Sumber: Siakapkeli



Loading...

Tiada ulasan

Dikuasakan oleh Blogger.